Historia Krynnu - Era Smutku (Age of Despair) 1 - 383AC |
1 - 300AC |
Cieniste Lata (Shadow Years). Głód
i choroby nękają
Ansalon. Wszędzie
panuje nieufność i
nienawiść. Rycerze
Solamnijscy (Knights of Solamnia) są
silnie prześladowani
za nieudaną próbę
ratowania Krynnu przed Kataklizmem. Ocaleni z Thoradinu pozostają
w zniszczonym królestwie
i stają się
przeklętymi
krasnoludami Zhakar. Uczeni z Solace i Haven tworzą
ruch Poszukiwacza (Seeker) prowadzący
ludzi do przyjęcia
nowego boga i nowej władzy
- Teokracji Poszukiwacza (Seeker Theocracy). |
3 - 140AC |
Królowa Ciemności (Dark Queen) odnajduje Istar. Takhsis odnajduje
Świątynie
z Istar i przenosi ją
do Otchłani (Abyss). |
39AC |
Wojna o Krasnoludzkie Wrota (Dwarfgate War).
Ludzie i krasnoludowi wzgórkowi
z Xak Tsaroth uciekają
na południe i
szukają schronienia
przed atakami barbarzyńców
i głodem w
Thorbardinie. Krasnoludowie górscy
nie mogą wykarmić
nawet własnych
mieszkańców
i wizja tysięcy
uchodźców
powoduje zamknięcie
wrót. Zły
mag Fistandantilus zatrzymuje się
w twierdzy Zhaman, zbiera tam uchodźców
i wysyła ich do
ataku na Thorbardin. Po kilku tygodniach w obliczu klęski
mag rzuca cztery potężne
zaklęcia niszczące
jego, jego sojuszników,
Zhaman i okoliczne teren. Ze stopionych ruin Zhamanu powstaje Twierdza
Czaszki (Skullcap). |
141AC |
Osadzenie Kamienia. Przy pomocy Kamienia Węgielnego
(Foundation Stone) z ruin Świątyni
z Istar, Takhsis otwiera portal prowadzący
z Otchłani (Abyss)
na Krynn. Osadza Kamień
w dolinie Neraki i powstaje tam mroczna wersja
Świątyni. |
142 - 152AC |
Przebudzenie smoków.
Przez dziesięć lat
Królowa Ciemności
(Dark Queen) wędruje
po świecie w
przebraniu, budzi Złe
smoki i przygotowuje je do służby.
Potem powraca do Otchłani
(Abyss) by zebrać
swoje oddziały. |
157AC |
Berem znajduje Kamień.
Młody myśliwy
Berem i jego siostra Jasla znajdują
Kamień
Węgielny (Foundation
Stone) w Nerace. Berem pożąda
klejnotów na nim
umieszczonych i wydziera jeden z nich. Jasla próbowała
go powstrzymać,
lecz w wyniku walki z bratem, uderza głową
w Kamień
i umiera. Przerażony
Berem ucieka. Ukrywa w kieszeni klejnot, a ten wiąże
się z jego ciałem,
stając się
częścią
klatki piersiowej. Dusza Jasli zostaje wessana w miejsce po klejnocie. |
210AC |
Zablokowanie portalu. Portal do Otchłani
(Abyss) przestaje działać,
gdyż Kamień
nie jest kompletny. Takhsis dowiaduje się
o czynie Berema. |
287AC |
Kradzież jaj. Złe smoki najeżdżają
na domostwa Dobrych smoków
i kradną ich jaja.
Następnie ukrywają
je pod Panami Zagłady
(Lords of Doom), wulkanicznymi szczytami w górach
Khalkist. |
296AC |
Przysięga smoków. Takhsis
grozi Dobrym smokom, że
zniszczy ich jaja, jeśli
staną jej na
drodze. Gdy metaliczne smok zgadzają
się nie przeszkadzać
Królowej Ciemności,
Takhsis obiecuje, że
odda jaja, gdy zrealizuje swoje plany. |
300 - 320AC |
Agenci Zła.
Takhsis wysyła swe
sługi by odnalazły
Berema. Chce odzyskać
zielony klejnot, naprawić
Kamień
Węgielny (Foundation
Stone) i ponownie otworzyć
portal. Berem ucieka do Tarsis, potem do Barter, aż
trafia do Thorbardinu. Tam zostaje wrzucony do lochów.
Klejnot utrzymuj go przy życiu
przez wiele lat, a Królowa
Ciemności (Dark
Queen) nie może go
odnaleźć. |
332 - 340AC |
Smoczy Władcy (Dragon Highlords). Z rozkazu Takhsis Złe
smoki sprzymierzają
się z ludźmi
i ogrami. Władcy
okazują się
równie skłonni
do torturowania własnych
oddziałów jak i
podboju świata. |
357AC |
Neraka zyskuje sojuszników.
Zło płynące
z plugawego Kamienia Węgielnego
(Foundation Stone) z Neraki rozszerza swój
zasięg. Takhsis
uznaje otoczone lawą
Sanction jako ważne
dla niej miasto. ?li
ludzie z Estwilde dołączają
się do jej armii. |
341AC |
Oferta Smoczej Armii (Dragonarmy). Siły
ciemności oferują
przymierzę Kern,
Khur, Blöde i
Wyspom Piratów (Pirate
Isles). Wszyscy się
zgadzają, gdyż
wiedzą,
że odmowa oznacza
śmierć. |
342AC |
Stworzenie smokowców (draconians). Takhsis naucza mrocznego maga i Złego
kapłana sposobu
tworzenia smokowców
(draconians) poprzez splugawienie jaj Dobrych smoków.
Z jednego jaja wykluwa się
armia smokowców (draconians). |
343 - 347AC |
Zło zbiera siły.
Takhsis i jej generałowie
trenują armię
złożoną
z ludzi, goblinów,
hobgoblinów i ogrów.
Przemoc w szeregach odsiewa słabych. |
346AC |
Podróże Towarzyszy. Przyszli Bohaterowie Lancy (Heroes of the Lance) odbywają
oddzielne wyprawy w poszukiwaniu znaku obecności
zaginionych bogów. |
348AC |
Zaczyna się Wojna Lancy (War of the Lance). Wiosną
Smocza Armia rusza z gór
Khalkist i przetacza się
przez Nordmaar i Balifor, zagrażając
dalej położonym
krainom. Silvanesti przyjmuje emisariuszy Władców
obiecujących
nietykalność dla
elfów. |
349AC |
Zdradzenie Silvanesti. Smocza Armia po
odniesieniu zwycięstw
zwraca się na południe
i atakuje północną
granicę Silvanesti.
Obie strony ponoszą
duże straty. Po
nadciągnięciu
posiłków
Smoczej Armii elfowie wycofują
się do stolicy,
Silvanostu, gdyż
tam mają szansę
wytrzymać długie
oblężenie.
Król Lorac Caladon z Silvanesti zostaje oczarowany przez Smoczą
Kulę (Dragon Orb) z
Istar (zdążył
ją wywieźć
zanim miasto dotknęły
Kataklizm). Wydaje rozkaz opuszczenia Silvanesti, więc
elfowie uciekają na
statkach do Południowego
Ergoth i Qualinesti. Gdy Smocza Armia dociera do granic Silvanostu, Lorac
rozkazuje kuli by zniszczyła
ją. Jednak
Żmija (Viper), duch Złego
smoka uwięziony w
kuli, opętuje
Loraca. Smocza Kula (Dragon Orb) urzeczywistnia szalone koszmary Loraca i
przekształca
ukochaną przez
niego ziemię.
Silvanesti staje się
przerażającym
miejscem, a Smocza Armia wycofuje się. |
350AC |
Uzbrojenie Zła.
Smocza Armia odbudowuje swe siły
zasilając swe
szeregi Złym ludem
z podbitych ziem. Takhsis kontroluje cały
wschodni Ansalon z wyjątkiem
Saifhum na Krwawym Morzu (Blood Sea). Minotaurowie z Mithas i Kothas grabią
uciekających morzem
Silvanesti. |
351AC |
Zło kieruje się na zachód.
Latem Smocza Armia stacza potyczki na wschodniej granicy Solamnii. Błękitna
Smocza Armia (Blue Dragonarmy) wspierana przez gobliny uderza z gór
Dargaard. Rycerze Solamnijscy (Knights of Solamnia) są
zdezorganizowani i nie potrafią
odeprzeć ataku.
Armia zajmuje Kalaman, Hinterlund i Nightlund oraz przesuwa granicę
do Równin Solamnii
(Plains of Solamnia) i Gaardlund. Lemish dopuszcza się
zdrady i umożliwia
Smoczej Armii dojście
do Solamnii od południa.
Krasnoludowie z Kaolyn jednak blokują
marsz nadchodzących
wojsk.
Jesienią Rycerze zbierają swe siły i okopują się w Solamnii. Czerwona
Smocza Armia (Red Dragonarmy) przeprowadza wodne flankujące uderzenie z
wybrzeża Nowego Morza (New Sea) i Równin Abanasinii (Plains of
Abanasinia). Ludzkie plemiona nie potrafią powstrzymać jej pochodu.
Elfowie Qualinesti po spowolnieniu nadchodzącej armii wycofują się do
Południowego Ergoth. Smocza Armia rusza na Thorbardin i rozpoczyna
oblężenie Północnych Wrót (Northgate).W tym czasie Błękitna Smocza
Armia (Blue Dragonarmy) uderza z południa na Tarsis i Równiny Pyłu
(Plains of Dust), a potem rusza w stronę gór Kharolis by odciąć odwrót
krasnoludom.
Pod koniec roku większość Ansalonu zostaje podbita. Bohaterowie Lancy
(Heroes of the Lance) jednoczą się w Gospodzie Ostatniego Domu (Inn of
the Last Home) w Solace by walczyć w sprawie Dobra. Przypadkiem lub z
woli bogów spotykają tam parę barbarzyńców, Goldmoon i Riverwinda,
posiadającą błękitną kryształową Laskę Mishakal - dowód na to, że
bogowie Dobra powrócili. Gdy Smocza Armia Lorda Verminaarda najeżdża na
ich rodzinne ziemie i Bohaterowie muszą uciekać na południe. Po drodze
spotykają Lauranę i Gilthanasa, dzieci władcy Qualinesti, i wspólnie
ratują ludzi uwięzionych w Pax Tharkas. |
352AC |
Rada Białego Kamienia (Whitestone Council). Reprezentanci ocalałych
nacji zebrały się
na Sancrist na Polanie Białego
Kamienia (Whitestone Glade), aby wypracować
trudny sojusz. Gdy Bohaterowie odnajdują
legendarne smocze lance, sojusz zostaje ustanowiony ponownie. Dowódcą
zostaje Laurana, Złoty
Generał.
Wiosną Błękitna Smocza
Armia (Blue Dragonarmy) oblega Wieżę
Wysokiego Klerysta (High Clerist's Tower) w pobliżu
Palanthas. Armia zostaje odepchnięta
przez Rycerzy Solamnijscy (Knights of Solamnia) dzięki
użyciu nowo
wykutych smoczych lanc. Bohater Lancy, Sturm Brightblade ginie w czasie
bitwy. Bieg wojny zmienia tor.
Specjalny oddział Rycerzy uderza w Sanction i odkrywa prawdę
o szantażu Dobrych
smoków. Z pomocą
srebrnej smoczych D'Argent i mosiężnego
smoka Cymbola oraz przy wsparciu kilku z Bohaterów
Lancy (Heroes of the Lance) udaje im się
odbić część
smoczych jaj. Metaliczne smoki szybko dołączają
do wojny.
Latem armie Białego Kamienia (Whitestone) kontratakują. Udaje im się
odbić dużą część Solamnii. Smocza Armia odpowiada na to wprowadzają do
walki pięć latających zamków, lecz zwycięstwo wymyka im się z rąk.
Oblężenie Kalamanu przez siły Białego Kamienia (Whitestone) oznaczają
początek końca wojny.
Po wypuszczeniu z prawie pięćdziesięcioletniej niewoli w Thorbardinie,
Berem, wieczny człowiek, zostaje zauważony przez Takhsis. Wysyła ona
swoich agentów by go odnaleźli i schwytali. Dzięki niemu mogłaby
ponownie otworzyć bramę do Otchłani (Abyss) i sprowadzić swe piekielne
sługi by wsparły Smoczą Armię. Jednak Berem wciąż jej się wymyka.
Zdesperowana Złota Generał prowadzi armię Białego Kamienia (Whitestone)
przez Estwilde by zaatakować Nerakę, twierdzę Takhsis. Lord Ariakan,
syn imperatora Ariakasa, zostaje wzięty do niewoli. Zrządzeniem losu
Bohaterowie Lancy (Heroes of the Lance) odnajdują Berema i podróżują z
nim do Neraki. Po drodze umiera Flint Fireforge. Gdy siły Zła zbierają
siły w Świątyni Ciemności (Dark Temple), Berem łączy zielony klejnot z
Kamieniem Węgielnym (Foundation Stone). Świątynia zaczyna się
odbudowywać, lecz nagle uwalnia się duch Jasli i budowla zaczyna
rozpadać. Smocza Armia rozpada się i walczy między sobą o resztki
władzy.
|
353AC |
Wojna Lancy (War of the Lance) dobiega końca. Byłe armie Królowej Ciemności (Dark Queen) rozpadają się i zbiegają w odległe zakątki Krynnu. Smoki wycofują się.
Działalność smokowców (draconians).
Bez wiedzy innych grupa smokowców (draconians) kradnie kilka jaj
Dobrych smoków w czasie upadku Neraki i ucieka z nimi na południe. |
353 - 357AC |
Nękanie wroga. Siły Białego
Kamienia (Whitestone) kontynuują
wyplenianie sił
ciemności ze
świata. Smocze Armie nadal
okupują części
centralnego, wschodniego i południowego
Ansalonu, lecz siły
Dobra systematycznie wyniszczają
je. |
355AC |
Ewolucja rycerstwa. Lord Gunthar uth Wistan
zostaje pierwszym Wielkim Mistrzem Rycerzy Solamnijskich (Grand Master of
the Knights of Solamnia) od czasów
Kataklizmu. Zarządza
uaktualnienie Reguły
(Measure) by lepiej pasowała
do nowych czasów. |
356AC |
Władca Przeszłości i Teraźniejszości (Master of Past and Present). Raistlin Majere i jego brat Caramon używają
magicznego urządzenia,
aby udać się
w przeszłość.
Docierają do
splugawionego Istar z chęcią
zmiany historii i rzucenia wyzwania Królowej
Ciemności (Dark
Queen). Raistlin staje się
jednością
z duchem niesławnego
maga Fistandantilusa. Przemieszcza się
poprzez czas i rusza do Otchłani
(Abyss) by pokonać
Królową
Ciemności (Dark
Queen). |
357AC |
Wojna Błękitnej Pani (Blue Lady's War). Błękitna
Pani (Blue Lady), jedna z najpotężniejszych
i najbardziej bezwzględnych
Smoczych Władców
(Dragon Highlords), tworzy pakt z rycerzem
śmierci (death knight),
Lordem Sothem. Wspólnie
prowadzą Smoczą
Armię z Sanction i
z pomocą latającej
cytadeli atakują północną
Solamnią. Dochodzi
nawet do oblężenia
Palanthas, lecz w końcu
przegrywają.
Ariakan zostaje uwolniony. Rycerze Solamnijscy (Solamnic Knights) puszczają
wolno syna Władcy
Ariakasa z Wieży
Wysokiego Klerysta (High Clerist's Tower) po latach zniewolenia. Ariakan po
spotkaniu z Królową
Ciemności (Dark
Queen) postanawia stworzyć
Rycerzy Takhsis (Knights of Takhsis). |
358AC |
Zapieczętowanie Portalu. W Otchłani
(Abyss) Raistlin Majere poświęca
swą wolność
by powstrzymać Królową
Ciemności (Dark
Queen). Caramon w tym czasie zapieczętowuje
Portal do Otchłani
(Abyss) by uwięzić
Takhsis, i przy okazji swego bliźniaczego
brata, na (jak sądzi)
zawsze. |
360AC |
Odbudowa Qué-Shu.
Ocaleni z masakry wojennej mieszkańcy
jednej z wiosek w Abanasini odbudowują
swoje domy. Na swoich przywódców
wybierają dwójkę
Bohaterów Lancy (Heroes
of the Lance), Riverwinda i Goldmoon. |
362AC |
Związek Elfi (Union of Elves). Królowa
Silvanesti, Alhana Starbreeze, i dziedzic Qualinesti, Porthios z rodu
Solostaran, biorą
ze sobą
ślub. W ten sposób
chcą zjednoczyć
zwaśnione elfie
nacje. |
370AC |
Narodziny Rycerzy Takhsis (Knights of Takhsis).
Lord Ariakan nadzoruje pierwszą
inwestyturę Rycerzy
Takhsis (Knights of Takhsis). Wszyscy Rycerze otrzymują
Wizję (Vision) -
spojrzenie na ich własną
rolę w boskich
planach Królowej
Ciemności (Dark
Queen). |
378AC |
Podróż Honoru. Dwóch
Bohaterów Lancy (Heroes
of the Lance), Tanis Półelf
(Half-Elven) i Caramon Majere, odwiedzają
Twierdzę Burzy (Storm's
Keep), tajną
twierdzę Rycerzy
Takhsis (Knights of Takhsis). Tanis ostrzega Rycerzy Solamnijskich (Knights
of Solamnia), Świątynię
Paladine'a i Konklawe (Conclave) przed zagrożeniem
ze strony Rycerzy Ciemności
(Dark Knights), lecz niewielu zważa
na jego słowa. |
380AC |
Zjednoczenie Ludzi z Równin (Plainsmen). Plemiona z Abanasinii jednoczą
się pod przywództwem
Riverwinda i Goldmoon z Qué-Shu. |
381AC |
Magowie przeprowadzają szturm na Twierdzę.
Konklawe ( Conclave) wysyła
grupę do Twierdzy
Burzy (Storm's Keep) by zaatakowali magowskich Szarych Rycerzy Takhsis (Grey
Knights of Takhsis). Justarius, mag czerwonych szat (Red Robes) i głowa
Konklawe (Conclave), ginie w czasie tej nieudanej próby.
Dalamar Mroczny (the Dark), dawny uczeń
Raistlina Majere, zostaje nowym przywódcą
Konklawe (Conclave). |
382AC |
Elfia sukcesja tronu. Porthiosowi, Mówcy
Słońca
z Qualinesti (Qualinesti Speaker of the Sun), udaje się
po dwudziestu latach zakończyć
Koszmar Loraca (Lorac's Nightmare) gnębiący
Silvanesti. Jednakże
starszyzna Qualinesti zmusza jego siostrzeńca,
Gilthasa z rodu Solostaran, by przejął
władzę
od Porthiosa. Gilthas zgadza się,
gdyż grożą
śmiercią
Alhany Starbreeze. Większość
uważa go za kukiełkę
starszyzny. Porthios i Alhana stają
się mrocznymi
elfami (dark elves) - wygnańcami.
Zmiany w Rycerstwie. Solamnijski Wielki Mistrz (Solamnic Grand Master)
Gunthar uth Wistan przechodzi w stan spoczynku. Sir Thomas z Thelgaardu
zostaje dowódcą
Wieży Wysokiego
Klerysta (High Clerist's Tower). Tanin i Sturm Majere, synowie Caramona,
zostają pierwszymi
nie-Solamnijczykami dopuszczonymi do Rycerstwa. |
383AC |
Lato Chaosu (Summer of Chaos).
Irda w czasie próby ochrony swej wyspy przed Rycerzami Takhsis (Kinghts
of Takhsis), niszczą Szary Kamień (Graystone) i wypuszczają boga
Chaosu, Ionthasa, Ojca Wszystkiego i Niczego (Father of All and of
Nothing). Ionthas niszczy wyspę i staje się zagrożeniem dla całego
świata.
Rycerz Takhsis (Knight of Takhsis) Steel Brightblade zabiera młodego
maga Białych Szat (White Robes) Palina Majere do Wieży Wysokiej Magii
(Tower of High Sorcery) w Palanthas. Ma nadzieję otworzyć Portal do
Otchłani (Abyss) i uwolnić Królową Ciemności (Dark Queen). Raistlin
Majere, przebywający w Otchłani (Abyss), dowiaduje się o uwolnieniu
Chaosu i wzywa Palina przez Portal. W Otchłani (Abyss) podsłuchują
naradę bogów o tym, że jedyną szansą pokonania Ionthasa jest
zjednoczenie śmiertelników pod wodzą Takhsis. Raistlin opuszcza Otchłań
(Abyss) wraz z siostrzeńcem, lecz pozbawiony magii.
W tym czasie Rycerze Ciemności (Dark Knights) rozpoczynają atak na
Ansalon od zdobycia Kalamanu. Armie Takhsis maszerują na południe by
odbić Nerakę z pomocą mrocznych sług z gór Khalkist. Następnie skręcają
na zachód. Zdobywają Wieżę Wysokiego Klerysta (High Clerist's Tower), a
następnie Palanthas. Rycerze Ariakana wyłapują wszystkich Rycerzy
Solamnijskich (Solamnic Knights) i więżą ich w Wieży Wysokiego Klerysta
(High Clerist's Tower). Rycerze Ciemności (Dark Knights) ograniczają
magów Konklawe (Conclave) do Wież Wysokiej Magii (Towers of High
Sorcery), zamykają szkoły i wprowadzają surowe prawa.
W czasie miesiąca rządzą Południowym Ergoth, Qualinesti i wszystkimi
ziemiami południowy-wschód od Nordmaaru, poprzez góry Khalkist (łacznie
z Kenderówkiem [Kendermore]), na południe po Równiny Pyłu (Plains of
Dust) i na zachód po Solamnię i Abanasinię. Północny Ergoth,
Silvanesti, Thorbardin i część krasnoludów wzgórzowych z gór Khalkist
pozostały wolne. Góra Nieważne (Mount Nevermind) wybuchła w czasie
gnomach prób użycia machin wojennych w obronie przed Rycerzami Takhsis
(Knights of Takhsis).
|
0SC |
Drugi Kataklizm.
Nagle, zanim Rycerze mogli zacisnąć swą dłoń na Ansalonie, pojawiły się
znaki Chaosu. Thorbardin zostaje zaatakowany przez podziemne sługi
Ionthasa. Elfowie i ogrowie łączą swe siły w obronie Blödehelm i
Silvanesti. Góry Vingaard zaczynają płonąć. Otwiera się Szczelina
(Rift) na oceanie Turbidus, dzieli ona Smocze Wyspy (Dragon Isles) i
Ansalon. Ze Szczeliny (Rift) wydobywają się płomienie, cieniste zmory
(shadow-wights) i demoniczni wojownicy (daemon warriors) na ognistych
smokach (fire dragon). Cieniste zmory (shadow-wights), istoty z
ciemności, szerzą zniszczenie w Nordmaarze, Estwilde, Północnych
Putkowiach (Northern Wastes) i północnych Równinach Solamnii (Plains of
Solamnia). Pojawiają się także niespodziewanie na wyspach morza
Sirrion. Dalamar Mroczny (the Dark) prowadzi grupę magów do Szczeliny
by zbadać naturę istot Chaosu.
W tym czasie ocean zaczyna wrzeć.
Siły Chaosu uderzają na Wieżę Wysokiego Klerysta (High Clerist's
Tower). Metaliczne smoki przybywają, aby walczyć ramię w ramię ze
smokami chromatycznymi. Jednak prawie wszyscy śmiertelnicy giną w
czasie obrony. Przeżywają tylko: oddział smoczych jeźdźców pod wodzą
Steela Brightblade'a i Solamnijscy więźniowie. Lord Ariakan ginie.
Takhsis wycofuje się z Krynnu a Rycerze Ciemności (Dark Knights) tracę
swe Wizje (Vision).
Słońce zatrzymuje się w miejscu a gwiazdy i księżyce znikają. Chaos
szaleje po całym Ansalonie. Pojawiają się mroźne zmory (frost-wight) na
Lodowcu Lodowej Ściany (Icewall Glacier). Równiny Solamnii rozdziela
kanion. Lordowie Zagłady (Lords of Doom) wybuchają. Na Krwawym Morzu
(Blood Sea) uspokaja się Wir (Maelstrom).
Palin pomaga bogowi Reorxowi odzyskać rozbity Szary Kamień (Graystone)
ze zdewastowanej wyspy Irda. Po czym zanosi go przez Szczelinę (Rift)
do Otchłani (Abyss). Tam spotyka Steela Brightblade'a i towarzyszących
mu Rycerzy na błękitnych i srebrnych smokach. Dochodzi do bitwy z
siłami Chaosu. W końcu Tasslehoff Burrfoot, Bohater Lancy (Hero of the
Lance), dźga Ionthasa w palec stopy. Usha, ukochana Palina, łapie
kroplę boskiej krwi pomiędzy dwie połówki Szarego Klejnotu (Graygem) i
zmusza Ionthasa do opuszczenia Krynnu. Jednak on nalega by inne bóstwa
także odeszły. Wtedy Szary Klejnot (Graygem) wybucha i rozpada się na
tysiące malutkich kryształów.
Palin, Usha i Steel jako jedyni przeżyli bitwę w Otchłani (Abyss) i
pojawiają się wraz z ciałami poległych na polach Solace. Tam Steel
oddaje ostatni tchnienie, gdyż jego rany są zbyt ciężkie. Fizban,
awatar Paladine'a, pojawia się i wyjaśnia, że magia opuściła świat wraz
z odejściem bóstw magii. Jeśli inna magia istnieje, to muszą ją
odnaleźć sami. Raistlin Majere odchodzi wraz z bogami na zasłużony
odpoczynek. (Usha dowiaduje się, że nie jest jego córką.)
Na nocnym niebie Krynnu widoczny jest tylko jeden blady księżyc oraz
gwiazdy stworzone przez wybuch Szarego Klejnotu (Graygem). W miejscu
Szczeliny (Rift) pojawiają się wyspy zwane Zębami Chaosu (Teeth of
Chaos). Ludziom po bogach pozostają jedynie wspomnienie - muszą polegać
tylko na sobie.
|