d20 Start RPG Zasady Varia Forum Czat Linki O stronie Kontakt

- dyskutuj na forum
- drukuj

Historia Krynnu - Era Smutku (1 - 383AC)

Zapiski historyczne zaraz po Kataklizmie są dość niedokładne. Większość ludności Krynnu była zbyt zajęta próbą odbudowy wstrząśniętego świata. Sytuacja ta trwała przez pierwsze trzy stulecia po Kataklizmie, które nazwano Cienistymi Latami (Shadow Years). Opis tego okresu udało się opracować na podstawie nielicznych dzienników i kronik.
Po Cienistych Latach (Shadow Years) zwyczaj prowadzenia szczegółowych zapisków historycznych wrócił do łask. Z tego powodu Czwarta Era jest stosunkowo dobrze opisana w porównaniu do poprzednich er Krynnu.

Era Potęgi (1 000 - 0PC) Era Śmiertelników (1+SC)

Historia Krynnu - Era Smutku (Age of Despair) 1 - 383AC

1 - 300AC Cieniste Lata (Shadow Years). Głód i choroby nękają Ansalon. Wszędzie panuje nieufność i nienawiść. Rycerze Solamnijscy (Knights of Solamnia) są silnie prześladowani za nieudaną próbę ratowania Krynnu przed Kataklizmem. Ocaleni z Thoradinu pozostają w zniszczonym królestwie i stają się przeklętymi krasnoludami Zhakar. Uczeni z Solace i Haven tworzą ruch Poszukiwacza (Seeker) prowadzący ludzi do przyjęcia nowego boga i nowej władzy - Teokracji Poszukiwacza (Seeker Theocracy).
3 - 140AC Królowa Ciemności (Dark Queen) odnajduje Istar. Takhsis odnajduje Świątynie z Istar i przenosi ją do Otchłani (Abyss).
39AC Wojna o Krasnoludzkie Wrota (Dwarfgate War). Ludzie i krasnoludowi wzgórkowi z Xak Tsaroth uciekają na południe i szukają schronienia przed atakami barbarzyńców i głodem w Thorbardinie. Krasnoludowie górscy nie mogą wykarmić nawet własnych mieszkańców i wizja tysięcy uchodźców powoduje zamknięcie wrót. Zły mag Fistandantilus zatrzymuje się w twierdzy Zhaman, zbiera tam uchodźców i wysyła ich do ataku na Thorbardin. Po kilku tygodniach w obliczu klęski mag rzuca cztery potężne zaklęcia niszczące jego, jego sojuszników, Zhaman i okoliczne teren. Ze stopionych ruin Zhamanu powstaje Twierdza Czaszki (Skullcap).
141AC Osadzenie Kamienia. Przy pomocy Kamienia Węgielnego (Foundation Stone) z ruin Świątyni z Istar, Takhsis otwiera portal prowadzący z Otchłani (Abyss) na Krynn. Osadza Kamień w dolinie Neraki i powstaje tam mroczna wersja Świątyni.
142 - 152AC Przebudzenie smoków. Przez dziesięć lat Królowa Ciemności (Dark Queen) wędruje po świecie w przebraniu, budzi Złe smoki i przygotowuje je do służby. Potem powraca do Otchłani (Abyss) by zebrać swoje oddziały.
157AC Berem znajduje Kamień. Młody myśliwy Berem i jego siostra Jasla znajdują Kamień Węgielny (Foundation Stone) w Nerace. Berem pożąda klejnotów na nim umieszczonych i wydziera jeden z nich. Jasla próbowała go powstrzymać, lecz w wyniku walki z bratem, uderza głową w Kamień i umiera. Przerażony Berem ucieka. Ukrywa w kieszeni klejnot, a ten wiąże się z jego ciałem, stając się częścią klatki piersiowej. Dusza Jasli zostaje wessana w miejsce po klejnocie.
210AC Zablokowanie portalu. Portal do Otchłani (Abyss) przestaje działać, gdyż Kamień nie jest kompletny. Takhsis dowiaduje się o czynie Berema.
287AC Kradzież jaj. Złe smoki najeżdżają na domostwa Dobrych smoków i kradną ich jaja. Następnie ukrywają je pod Panami Zagłady (Lords of Doom), wulkanicznymi szczytami w górach Khalkist.
296AC Przysięga smoków. Takhsis grozi Dobrym smokom, że zniszczy ich jaja, jeśli staną jej na drodze. Gdy metaliczne smok zgadzają się nie przeszkadzać Królowej Ciemności, Takhsis obiecuje, że odda jaja, gdy zrealizuje swoje plany.
300 - 320AC Agenci Zła. Takhsis wysyła swe sługi by odnalazły Berema. Chce odzyskać zielony klejnot, naprawić Kamień Węgielny (Foundation Stone) i ponownie otworzyć portal. Berem ucieka do Tarsis, potem do Barter, aż trafia do Thorbardinu. Tam zostaje wrzucony do lochów. Klejnot utrzymuj go przy życiu przez wiele lat, a Królowa Ciemności (Dark Queen) nie może go odnaleźć.
332 - 340AC Smoczy Władcy (Dragon Highlords). Z rozkazu Takhsis Złe smoki sprzymierzają się z ludźmi i ogrami. Władcy okazują się równie skłonni do torturowania własnych oddziałów jak i podboju świata.
357AC Neraka zyskuje sojuszników. Zło płynące z plugawego Kamienia Węgielnego (Foundation Stone) z Neraki rozszerza swój zasięg. Takhsis uznaje otoczone lawą Sanction jako ważne dla niej miasto. ?li ludzie z Estwilde dołączają się do jej armii.
341AC Oferta Smoczej Armii (Dragonarmy). Siły ciemności oferują przymierzę Kern, Khur, Blöde i Wyspom Piratów (Pirate Isles). Wszyscy się zgadzają, gdyż wiedzą, że odmowa oznacza śmierć.
342AC Stworzenie smokowców (draconians). Takhsis naucza mrocznego maga i Złego kapłana sposobu tworzenia smokowców (draconians) poprzez splugawienie jaj Dobrych smoków. Z jednego jaja wykluwa się armia smokowców (draconians).
343 - 347AC Zło zbiera siły. Takhsis i jej generałowie trenują armię złożoną z ludzi, goblinów, hobgoblinów i ogrów. Przemoc w szeregach odsiewa słabych.
346AC Podróże Towarzyszy. Przyszli Bohaterowie Lancy (Heroes of the Lance) odbywają oddzielne wyprawy w poszukiwaniu znaku obecności zaginionych bogów.
348AC Zaczyna się Wojna Lancy (War of the Lance). Wiosną Smocza Armia rusza z gór Khalkist i przetacza się przez Nordmaar i Balifor, zagrażając dalej położonym krainom. Silvanesti przyjmuje emisariuszy Władców obiecujących nietykalność dla elfów.
349AC Zdradzenie Silvanesti. Smocza Armia po odniesieniu zwycięstw zwraca się na południe i atakuje północną granicę Silvanesti. Obie strony ponoszą duże straty. Po nadciągnięciu posiłków Smoczej Armii elfowie wycofują się do stolicy, Silvanostu, gdyż tam mają szansę wytrzymać długie oblężenie.
Król Lorac Caladon z Silvanesti zostaje oczarowany przez Smoczą Kulę (Dragon Orb) z Istar (zdążył ją wywieźć zanim miasto dotknęły Kataklizm). Wydaje rozkaz opuszczenia Silvanesti, więc elfowie uciekają na statkach do Południowego Ergoth i Qualinesti. Gdy Smocza Armia dociera do granic Silvanostu, Lorac rozkazuje kuli by zniszczyła ją. Jednak Żmija (Viper), duch Złego smoka uwięziony w kuli, opętuje Loraca. Smocza Kula (Dragon Orb) urzeczywistnia szalone koszmary Loraca i przekształca ukochaną przez niego ziemię. Silvanesti staje się przerażającym miejscem, a Smocza Armia wycofuje się.
350AC Uzbrojenie Zła. Smocza Armia odbudowuje swe siły zasilając swe szeregi Złym ludem z podbitych ziem. Takhsis kontroluje cały wschodni Ansalon z wyjątkiem Saifhum na Krwawym Morzu (Blood Sea). Minotaurowie z Mithas i Kothas grabią uciekających morzem Silvanesti.
351AC Zło kieruje się na zachód. Latem Smocza Armia stacza potyczki na wschodniej granicy Solamnii. Błękitna Smocza Armia (Blue Dragonarmy) wspierana przez gobliny uderza z gór Dargaard. Rycerze Solamnijscy (Knights of Solamnia) są zdezorganizowani i nie potrafią odeprzeć ataku. Armia zajmuje Kalaman, Hinterlund i Nightlund oraz przesuwa granicę do Równin Solamnii (Plains of Solamnia) i Gaardlund. Lemish dopuszcza się zdrady i umożliwia Smoczej Armii dojście do Solamnii od południa. Krasnoludowie z Kaolyn jednak blokują marsz nadchodzących wojsk.
Jesienią Rycerze zbierają swe siły i okopują się w Solamnii. Czerwona Smocza Armia (Red Dragonarmy) przeprowadza wodne flankujące uderzenie z wybrzeża Nowego Morza (New Sea) i Równin Abanasinii (Plains of Abanasinia). Ludzkie plemiona nie potrafią powstrzymać jej pochodu. Elfowie Qualinesti po spowolnieniu nadchodzącej armii wycofują się do Południowego Ergoth. Smocza Armia rusza na Thorbardin i rozpoczyna oblężenie Północnych Wrót (Northgate).W tym czasie Błękitna Smocza Armia (Blue Dragonarmy) uderza z południa na Tarsis i Równiny Pyłu (Plains of Dust), a potem rusza w stronę gór Kharolis by odciąć odwrót krasnoludom.
Pod koniec roku większość Ansalonu zostaje podbita. Bohaterowie Lancy (Heroes of the Lance) jednoczą się w Gospodzie Ostatniego Domu (Inn of the Last Home) w Solace by walczyć w sprawie Dobra. Przypadkiem lub z woli bogów spotykają tam parę barbarzyńców, Goldmoon i Riverwinda, posiadającą błękitną kryształową Laskę Mishakal - dowód na to, że bogowie Dobra powrócili. Gdy Smocza Armia Lorda Verminaarda najeżdża na ich rodzinne ziemie i Bohaterowie muszą uciekać na południe. Po drodze spotykają Lauranę i Gilthanasa, dzieci władcy Qualinesti, i wspólnie ratują ludzi uwięzionych w Pax Tharkas.
352AC Rada Białego Kamienia (Whitestone Council). Reprezentanci ocalałych nacji zebrały się na Sancrist na Polanie Białego Kamienia (Whitestone Glade), aby wypracować trudny sojusz. Gdy Bohaterowie odnajdują legendarne smocze lance, sojusz zostaje ustanowiony ponownie. Dowódcą zostaje Laurana, Złoty Generał.
Wiosną Błękitna Smocza Armia (Blue Dragonarmy) oblega Wieżę Wysokiego Klerysta (High Clerist's Tower) w pobliżu Palanthas. Armia zostaje odepchnięta przez Rycerzy Solamnijscy (Knights of Solamnia) dzięki użyciu nowo wykutych smoczych lanc. Bohater Lancy, Sturm Brightblade ginie w czasie bitwy. Bieg wojny zmienia tor.
Specjalny oddział Rycerzy uderza w Sanction i odkrywa prawdę o szantażu Dobrych smoków. Z pomocą srebrnej smoczych D'Argent i mosiężnego smoka Cymbola oraz przy wsparciu kilku z Bohaterów Lancy (Heroes of the Lance) udaje im się odbić część smoczych jaj. Metaliczne smoki szybko dołączają do wojny.
Latem armie Białego Kamienia (Whitestone) kontratakują. Udaje im się odbić dużą część Solamnii. Smocza Armia odpowiada na to wprowadzają do walki pięć latających zamków, lecz zwycięstwo wymyka im się z rąk. Oblężenie Kalamanu przez siły Białego Kamienia (Whitestone) oznaczają początek końca wojny.
Po wypuszczeniu z prawie pięćdziesięcioletniej niewoli w Thorbardinie, Berem, wieczny człowiek, zostaje zauważony przez Takhsis. Wysyła ona swoich agentów by go odnaleźli i schwytali. Dzięki niemu mogłaby ponownie otworzyć bramę do Otchłani (Abyss) i sprowadzić swe piekielne sługi by wsparły Smoczą Armię. Jednak Berem wciąż jej się wymyka.
Zdesperowana Złota Generał prowadzi armię Białego Kamienia (Whitestone) przez Estwilde by zaatakować Nerakę, twierdzę Takhsis. Lord Ariakan, syn imperatora Ariakasa, zostaje wzięty do niewoli. Zrządzeniem losu Bohaterowie Lancy (Heroes of the Lance) odnajdują Berema i podróżują z nim do Neraki. Po drodze umiera Flint Fireforge. Gdy siły Zła zbierają siły w Świątyni Ciemności (Dark Temple), Berem łączy zielony klejnot z Kamieniem Węgielnym (Foundation Stone). Świątynia zaczyna się odbudowywać, lecz nagle uwalnia się duch Jasli i budowla zaczyna rozpadać. Smocza Armia rozpada się i walczy między sobą o resztki władzy.
353AC Wojna Lancy (War of the Lance) dobiega końca. Byłe armie Królowej Ciemności (Dark Queen) rozpadają się i zbiegają w odległe zakątki Krynnu. Smoki wycofują się.
Działalność smokowców (draconians). Bez wiedzy innych grupa smokowców (draconians) kradnie kilka jaj Dobrych smoków w czasie upadku Neraki i ucieka z nimi na południe.
353 - 357AC Nękanie wroga. Siły Białego Kamienia (Whitestone) kontynuują wyplenianie sił ciemności ze świata. Smocze Armie nadal okupują części centralnego, wschodniego i południowego Ansalonu, lecz siły Dobra systematycznie wyniszczają je.
355AC Ewolucja rycerstwa. Lord Gunthar uth Wistan zostaje pierwszym Wielkim Mistrzem Rycerzy Solamnijskich (Grand Master of the Knights of Solamnia) od czasów Kataklizmu. Zarządza uaktualnienie Reguły (Measure) by lepiej pasowała do nowych czasów.
356AC Władca Przeszłości i Teraźniejszości (Master of Past and Present). Raistlin Majere i jego brat Caramon używają magicznego urządzenia, aby udać się w przeszłość. Docierają do splugawionego Istar z chęcią zmiany historii i rzucenia wyzwania Królowej Ciemności (Dark Queen). Raistlin staje się jednością z duchem niesławnego maga Fistandantilusa. Przemieszcza się poprzez czas i rusza do Otchłani (Abyss) by pokonać Królową Ciemności (Dark Queen).
357AC Wojna Błękitnej Pani (Blue Lady's War). Błękitna Pani (Blue Lady), jedna z najpotężniejszych i najbardziej bezwzględnych Smoczych Władców (Dragon Highlords), tworzy pakt z rycerzem śmierci (death knight), Lordem Sothem. Wspólnie prowadzą Smoczą Armię z Sanction i z pomocą latającej cytadeli atakują północną Solamnią. Dochodzi nawet do oblężenia Palanthas, lecz w końcu przegrywają.
Ariakan zostaje uwolniony. Rycerze Solamnijscy (Solamnic Knights) puszczają wolno syna Władcy Ariakasa z Wieży Wysokiego Klerysta (High Clerist's Tower) po latach zniewolenia. Ariakan po spotkaniu z Królową Ciemności (Dark Queen) postanawia stworzyć Rycerzy Takhsis (Knights of Takhsis).
358AC Zapieczętowanie Portalu. W Otchłani (Abyss) Raistlin Majere poświęca swą wolność by powstrzymać Królową Ciemności (Dark Queen). Caramon w tym czasie zapieczętowuje Portal do Otchłani (Abyss) by uwięzić Takhsis, i przy okazji swego bliźniaczego brata, na (jak sądzi) zawsze.
360AC Odbudowa Qué-Shu. Ocaleni z masakry wojennej mieszkańcy jednej z wiosek w Abanasini odbudowują swoje domy. Na swoich przywódców wybierają dwójkę Bohaterów Lancy (Heroes of the Lance), Riverwinda i Goldmoon.
362AC Związek Elfi (Union of Elves). Królowa Silvanesti, Alhana Starbreeze, i dziedzic Qualinesti, Porthios z rodu Solostaran, biorą ze sobą ślub. W ten sposób chcą zjednoczyć zwaśnione elfie nacje.
370AC Narodziny Rycerzy Takhsis (Knights of Takhsis). Lord Ariakan nadzoruje pierwszą inwestyturę Rycerzy Takhsis (Knights of Takhsis). Wszyscy Rycerze otrzymują Wizję (Vision) - spojrzenie na ich własną rolę w boskich planach Królowej Ciemności (Dark Queen).
378AC Podróż Honoru. Dwóch Bohaterów Lancy (Heroes of the Lance), Tanis Półelf (Half-Elven) i Caramon Majere, odwiedzają Twierdzę Burzy (Storm's Keep), tajną twierdzę Rycerzy Takhsis (Knights of Takhsis). Tanis ostrzega Rycerzy Solamnijskich (Knights of Solamnia), Świątynię Paladine'a i Konklawe (Conclave) przed zagrożeniem ze strony Rycerzy Ciemności (Dark Knights), lecz niewielu zważa na jego słowa.
380AC Zjednoczenie Ludzi z Równin (Plainsmen). Plemiona z Abanasinii jednoczą się pod przywództwem Riverwinda i Goldmoon z Qué-Shu.
381AC Magowie przeprowadzają szturm na Twierdzę. Konklawe ( Conclave) wysyła grupę do Twierdzy Burzy (Storm's Keep) by zaatakowali magowskich Szarych Rycerzy Takhsis (Grey Knights of Takhsis). Justarius, mag czerwonych szat (Red Robes) i głowa Konklawe (Conclave), ginie w czasie tej nieudanej próby. Dalamar Mroczny (the Dark), dawny uczeń Raistlina Majere, zostaje nowym przywódcą Konklawe (Conclave).
382AC Elfia sukcesja tronu. Porthiosowi, Mówcy Słońca z Qualinesti (Qualinesti Speaker of the Sun), udaje się po dwudziestu latach zakończyć Koszmar Loraca (Lorac's Nightmare) gnębiący Silvanesti. Jednakże starszyzna Qualinesti zmusza jego siostrzeńca, Gilthasa z rodu Solostaran, by przejął władzę od Porthiosa. Gilthas zgadza się, gdyż grożą śmiercią Alhany Starbreeze. Większość uważa go za kukiełkę starszyzny. Porthios i Alhana stają się mrocznymi elfami (dark elves) - wygnańcami.
Zmiany w Rycerstwie. Solamnijski Wielki Mistrz (Solamnic Grand Master) Gunthar uth Wistan przechodzi w stan spoczynku. Sir Thomas z Thelgaardu zostaje dowódcą Wieży Wysokiego Klerysta (High Clerist's Tower). Tanin i Sturm Majere, synowie Caramona, zostają pierwszymi nie-Solamnijczykami dopuszczonymi do Rycerstwa.
383AC Lato Chaosu (Summer of Chaos). Irda w czasie próby ochrony swej wyspy przed Rycerzami Takhsis (Kinghts of Takhsis), niszczą Szary Kamień (Graystone) i wypuszczają boga Chaosu, Ionthasa, Ojca Wszystkiego i Niczego (Father of All and of Nothing). Ionthas niszczy wyspę i staje się zagrożeniem dla całego świata.
Rycerz Takhsis (Knight of Takhsis) Steel Brightblade zabiera młodego maga Białych Szat (White Robes) Palina Majere do Wieży Wysokiej Magii (Tower of High Sorcery) w Palanthas. Ma nadzieję otworzyć Portal do Otchłani (Abyss) i uwolnić Królową Ciemności (Dark Queen). Raistlin Majere, przebywający w Otchłani (Abyss), dowiaduje się o uwolnieniu Chaosu i wzywa Palina przez Portal. W Otchłani (Abyss) podsłuchują naradę bogów o tym, że jedyną szansą pokonania Ionthasa jest zjednoczenie śmiertelników pod wodzą Takhsis. Raistlin opuszcza Otchłań (Abyss) wraz z siostrzeńcem, lecz pozbawiony magii.
W tym czasie Rycerze Ciemności (Dark Knights) rozpoczynają atak na Ansalon od zdobycia Kalamanu. Armie Takhsis maszerują na południe by odbić Nerakę z pomocą mrocznych sług z gór Khalkist. Następnie skręcają na zachód. Zdobywają Wieżę Wysokiego Klerysta (High Clerist's Tower), a następnie Palanthas. Rycerze Ariakana wyłapują wszystkich Rycerzy Solamnijskich (Solamnic Knights) i więżą ich w Wieży Wysokiego Klerysta (High Clerist's Tower). Rycerze Ciemności (Dark Knights) ograniczają magów Konklawe (Conclave) do Wież Wysokiej Magii (Towers of High Sorcery), zamykają szkoły i wprowadzają surowe prawa.
W czasie miesiąca rządzą Południowym Ergoth, Qualinesti i wszystkimi ziemiami południowy-wschód od Nordmaaru, poprzez góry Khalkist (łacznie z Kenderówkiem [Kendermore]), na południe po Równiny Pyłu (Plains of Dust) i na zachód po Solamnię i Abanasinię. Północny Ergoth, Silvanesti, Thorbardin i część krasnoludów wzgórzowych z gór Khalkist pozostały wolne. Góra Nieważne (Mount Nevermind) wybuchła w czasie gnomach prób użycia machin wojennych w obronie przed Rycerzami Takhsis (Knights of Takhsis).
0SC Drugi Kataklizm. Nagle, zanim Rycerze mogli zacisnąć swą dłoń na Ansalonie, pojawiły się znaki Chaosu. Thorbardin zostaje zaatakowany przez podziemne sługi Ionthasa. Elfowie i ogrowie łączą swe siły w obronie Blödehelm i Silvanesti. Góry Vingaard zaczynają płonąć. Otwiera się Szczelina (Rift) na oceanie Turbidus, dzieli ona Smocze Wyspy (Dragon Isles) i Ansalon. Ze Szczeliny (Rift) wydobywają się płomienie, cieniste zmory (shadow-wights) i demoniczni wojownicy (daemon warriors) na ognistych smokach (fire dragon). Cieniste zmory (shadow-wights), istoty z ciemności, szerzą zniszczenie w Nordmaarze, Estwilde, Północnych Putkowiach (Northern Wastes) i północnych Równinach Solamnii (Plains of Solamnia). Pojawiają się także niespodziewanie na wyspach morza Sirrion. Dalamar Mroczny (the Dark) prowadzi grupę magów do Szczeliny by zbadać naturę istot Chaosu.
W tym czasie ocean zaczyna wrzeć.
Siły Chaosu uderzają na Wieżę Wysokiego Klerysta (High Clerist's Tower). Metaliczne smoki przybywają, aby walczyć ramię w ramię ze smokami chromatycznymi. Jednak prawie wszyscy śmiertelnicy giną w czasie obrony. Przeżywają tylko: oddział smoczych jeźdźców pod wodzą Steela Brightblade'a i Solamnijscy więźniowie. Lord Ariakan ginie. Takhsis wycofuje się z Krynnu a Rycerze Ciemności (Dark Knights) tracę swe Wizje (Vision).
Słońce zatrzymuje się w miejscu a gwiazdy i księżyce znikają. Chaos szaleje po całym Ansalonie. Pojawiają się mroźne zmory (frost-wight) na Lodowcu Lodowej Ściany (Icewall Glacier). Równiny Solamnii rozdziela kanion. Lordowie Zagłady (Lords of Doom) wybuchają. Na Krwawym Morzu (Blood Sea) uspokaja się Wir (Maelstrom).
Palin pomaga bogowi Reorxowi odzyskać rozbity Szary Kamień (Graystone) ze zdewastowanej wyspy Irda. Po czym zanosi go przez Szczelinę (Rift) do Otchłani (Abyss). Tam spotyka Steela Brightblade'a i towarzyszących mu Rycerzy na błękitnych i srebrnych smokach. Dochodzi do bitwy z siłami Chaosu. W końcu Tasslehoff Burrfoot, Bohater Lancy (Hero of the Lance), dźga Ionthasa w palec stopy. Usha, ukochana Palina, łapie kroplę boskiej krwi pomiędzy dwie połówki Szarego Klejnotu (Graygem) i zmusza Ionthasa do opuszczenia Krynnu. Jednak on nalega by inne bóstwa także odeszły. Wtedy Szary Klejnot (Graygem) wybucha i rozpada się na tysiące malutkich kryształów.
Palin, Usha i Steel jako jedyni przeżyli bitwę w Otchłani (Abyss) i pojawiają się wraz z ciałami poległych na polach Solace. Tam Steel oddaje ostatni tchnienie, gdyż jego rany są zbyt ciężkie. Fizban, awatar Paladine'a, pojawia się i wyjaśnia, że magia opuściła świat wraz z odejściem bóstw magii. Jeśli inna magia istnieje, to muszą ją odnaleźć sami. Raistlin Majere odchodzi wraz z bogami na zasłużony odpoczynek. (Usha dowiaduje się, że nie jest jego córką.)
Na nocnym niebie Krynnu widoczny jest tylko jeden blady księżyc oraz gwiazdy stworzone przez wybuch Szarego Klejnotu (Graygem). W miejscu Szczeliny (Rift) pojawiają się wyspy zwane Zębami Chaosu (Teeth of Chaos). Ludziom po bogach pozostają jedynie wspomnienie - muszą polegać tylko na sobie.
Era Potęgi (1 000 - 0PC) Era Śmiertelników (1+SC)

Na górę strony

STATeria