![]() |
Start | RPG | Zasady | Varia | Forum | Czat | Linki | O stronie | Kontakt |
![]() |
Historia Faerunu Historia, mitologia i religia przeplatają się poprzez dzieje Abeir-Torilu i nie można ich rozpatrywać oddzielnie. Tak więc historia tego świata zaczyna się wraz ze stworzeniem Przestrzeni Krain (Realmspace) - Kryształowej Kuli, zawierającej w późniejszym okresie słońce i krążące wokół niego planety. Następnie nastał okres bezczasowej nicości i świata mglistych cieni - świata gdzie nie istniał podział na światło i ciemności. W końcu cienista esencja przekształciła się w dwie piękne bliźniacze boginie - będące swoimi kompletnymi przeciwieństwami, jedna to personifikacja ciemności a druga światła. Wspólnie stworzyły ciała niebieskie, dzięki czemu dały życie Chauntea'i będącej manifestacją Torilu. Planeta była oświetlana przez łagodne światło Selune i osłaniana łagodną ciemnością Shar, lecz ciepło jeszcze nie istniało. Chauntea błagała o ciepło, by mogła wytworzyć życie i by żywe istoty mogły się dzięki niemu rozwijać. Z tego powodu wybuchła kłótnia między bliźniaczkami i nastał czas Wojny Światła i Ciemności (War of Light and Darkness). W czasie tego konfliktu narodziły się kolejne bóstwa - personifikacje wojny, choroby, morderstwa, śmierci i innych zgub. Selune zdecydowała się wtedy sięgnąć poza wszechświat na plan wiecznego ognia, skąd zabrała płomień i podarowała go Chauntea'i. To bardzo rozłościło Shar - postanowiła zgasić wszelkie światło i ostudzić ciepło. Wtedy zdesperowana i osłabiona (poprzez stworzenie słońca) Selune wyrwała ze swojej boskiej esencji magię i rzuciła nią w Shar. Magia wdarła się w ciało bogini ciemności i wyrwała z niej podobną energię. Z tej energii powstała Mystryl (poprzednie wcielenie Mystry), bogini magii. Powstała z białej i czarnej magii, lecz stanęła po stronie Selune. Dzięki temu doszło do niespokojnego zawieszenia broni (konflikt pomiędzy nimi zawsze powracał, jednak nigdy już w takiej formie jak na początku).W czasie, gdy boginie walczyły między sobą, na planecie pojawiło się życie, a potem pierwsze inteligentne istoty. Wedle faeruńskich mędrców było pięć ras stwórców (creator races):
Wraz z odkryciem magii przez rasy stwórców (creator races), wybitne jednostki rozpoczęły podróżować do innych światów. Doprowadziło to do sprowadzenia na Toril nowych ras w następującej kolejności:
Inne rasy powstały poprzez krzyżowanie się różnych gatunków, planarne podróże lub magiczne transformacje. Sharnowie i phaerimmowie prawdopodobnie narodzili się z pierwotnej energii Osnowy. Niziołki, gnomy i giganci powstały na Torilu. (O pochodzeniu gigantów wiadomo więcej - są oni potomkami synów Annama i Othea'i. Giganci wzgórzowi wywodzą się od Ruka, kamienni od Obadaia, lodowi (frost) od Ottara, ogniowi od Maruda, chmurowi od Niciana, burzowi od Vilmosa, leśni od Dunmore'a i tytani od Lanaxisa. Wiadomo, że stworzyli oni potężne państwo - Ostorię, lecz upadło one, gdy Wielki Lodowiec (Great Glacier) zaczął magicznie powiększać się (wywołał to magiczny naszyjnik Ulutiu). Goblinoidy przybyły w kilku falach przez magiczne portale. Ludzie z innych światów przybyli i osiedlili się w Kara-Turze , Maztice i Zakharze. Przybyły także beholdery, wemicowie, centaury, pegazy i latające istoty (jak na przykład aarakocra). Krasnoludy i elfy najbardziej wpłynęły na rozwój świata - przyniosły ze sobą kulturę, technologię, handel, a okres ten nazwano Pierwszym Rozkwitem (First Flowering) Chronologiczna skrócona linia czasowa [Wszystkie daty są podane według popularnej Rachuby Dolin (Dalereckoning)] 1. Czas Elfów (od początku do -4 400): to Era Elfów - czas, gdy elfy były najpoteżniejszą z ras. U schyłku tych czasów pojawia się pierwsze królestwa innych ras. 2. Czas imperiów (-3 983 do -33): to okres powstania najpotężniejszych panśtw starożytnego Faerunu. Wraz z koniec tego okresu imperia zasypują piaski czasu. 3. Czas zmian (1 do 1 298): okres burzliwych przemian. Pojawiają się nowe państwa i bogowie. Ludzie byli głównym motorem tych zmian. 4. Czas odnowy (1 306+): starsze rasy znów zaczynają odgrywać ważną rolę a bogowie zwracają wiekszą uwagę na dzieje świata. 5. Lata przyszłe (1 375+): nie wiadomo co przyniosą mieszkańcom Faerunu. Okrywają je mgły czasu. Aktualnie panujący rok na Faerunie, to 1374, Na podstawie:
|
![]() |
|