d20 Start RPG Zasady Varia Forum Czat Linki O stronie Kontakt

- dyskutuj na forum
- drukuj

Historia Krynnu - Era Narodzin Gwiazd (Starbirth)

Historia Krynnu rozpoczyna się wraz ze stworzeniem świata. Astinus opierał się przy opisywaniu tego okresu na Tabliczkach Pakafhasa (Plates of Pakafhas). W dużej części uznaje się ten tekst za apokryficzny.

Historia Krynu - Rzeka Czasu Era snów (9 000 - 1 000PC)
Era Narodzin Gwiazd (Starbirth)

Zanim nastał początek... był Chaos - bez kształtu i celu. Wśród mgieł początku panowała cisza sprowadzająca szaleństwo.

Przebudzenie Najwyższego Boga (High God). Z Chaosu wydobywa się myśl i istnienie - Najwyższy Bóg (High God). Swymi niebiańskimi dłońmi wyciąga plany stworzenia nowej krainy i zapisuje je w boskiej księdze, Tobrilu.
Wezwanie bogów. Spoza Chaosu Najwyższy Bóg (High God) wzywa bogów. Przybywają dwie boskie istoty - jedna ze światła, druga z ciemności - król i królowa smoków, Paladine i Takhsis.
Przybycie Gileana. Spoza Chaosu, spoza czasu, Najwyższy Bóg (High God) przyzywa trzecią istotę - Gileana, największego pośród mędrców. Zostaje on uznany za godnego dzierżenia planów dla wszechświata i sam się staje planem. Poprzez poznanie wiedzy o stworzeniu staje się bóstwem. Otrzymuje Tobril, przyrzeka służyć Równowadze pomiędzy Dobrem i Złem. Po tym wydarzeniu, Najwyższy Bóg (High God) udaje się do Pustki, gdyż wykonał swój plan. Rozpoczyna się tworzenie.
Przybycie kolejnych bóstw. Bogowie wypowiadają boskie słowa i zyskują odpowiedź. Przybywa Majere, będący nadzieją i snami, Chislev, esencja natury, Sirrion, przekształcający płomień, Reorx, kuźnia, i Mishakal, światło życia i współczucia. Nie wiedzą jednak jak ujarzmić Chaos. Wtedy Reorx przemówił: "Dajcie część siebie a będę mógł przekształcić Chaos." Bogowie zgodzili się i Reorx wykuł potężny młot. Zaczął nim kuć Chaos i z iskier powstały gwiazdy na niebie.
Powstanie boskich domów. Reorx stworzył domostwa dla bogów obecnych i przyszłych. Tak powstały konstelacje.
Stworzenie Krynnu. Reorx kształtuje wielką kulę i wieszą ją na nieboskłonie by ostygła. Paladine i Takhsis pomagają mu oddzielić ląd od morza, światłość od ciemności, niebo od ziemi. Następnie pozostali bogowie błogosławią Krynn i pojawiają się rośliny, zwierzęta, pory roku, pogoda i piękno. Na końcu Reorx tworzy słońce by oświetlało świat w dzień, księżyce by noc była jasna i inne planety dla towarzystwa.
Bóstwa formują smoki. Bogowie planują stworzenie istot panujących na Krynnie. Takhsis powiedziała: "Stwórzmy władców na nasze podobieństwo by wiedzieli, kto dał im życie i komu oddawać cześć." "Tak, uczyńmy ich na nasze podobieństwo" odpowiedział Paladine, "ale dajmy im możliwość nauczenia się miłości do nas.". Dwoje bóstw zjednoczyło swe siły. Paladine podarował esencję furii żywiołów i nadzwyczajnej mocy. Reorx wykonał pięć skorup dla energii z podstawowych metali ziemi i nadał im kształt. Mishakal dała im płodność by mogli się rozmnażać. Jednakże Takhsis dokonała zdrady - splugawiła ich dusze, zmatowiła ich ciała i ugięła ich wolę by jej służyli.
Stworzenie dobrych smoków. Paladine opłakiwał utratę swych smoczych dzieci. Zwrócił się do Reorxa by wykonał pięć monumentów utraconych smoków z metali szlachetnych. Tęskniąc za dziećmi, Paladine tchnął życie w statuy ze złota, srebra, miedzi, spiżu i mosiądzu.
Wojna Wszystkich Smoków (All Dragons War). Rozłoszczona Takhsis wezwała posiłki. Przybyli nowi bogowie: Hiddukel, dwugłowy wąż i oszust, Chemosh, koziogłowy bóg zdrady i nieżycia, oraz Sargonnas, boga zemsty. Nowi bogowie przynieśli ze sobą wojnę. Bogowie, smoki, bestie a nawet światłość i ciemność zaczęły toczyć wyniszczające świat bitwy. Zniszczony świat staje się powodem smutku Paladine'a. Gdy do bogowie zobaczyli, jakich zniszczeń dokonali, zawstydzili się i zaprzysięgli, że nie będą toczyć dalszych walk. Udali się do właściwych im miejsc: światłość do światłości, ciemność to ciemności a szarość do szarości. Żyli tak przez eony w czasie których narodziły się boskie dzieci. Paladine i Mishakal doczekali się dwójki synów, bliźniaków: Kiri-Jolitha, orędownika sprawiedliwości, i Habbakuka, daru życia. Gdy Habbakuk się rodził, w przestrzeni rozeszła się pieśń kreacji. Habbakuk zaśmiał się, a jego śmiech dał życie Branchali, bogowi pieśni, lasu i piękna. Takhsis i Sargonnasowi urodziła się córka o zmiennym i wybuchowym usposobieniu - Zeboim, pani burz, pogody i ciemnego morza. Gileana z pomocą Chislev uformował ze swego cienia brata - Zivilyna, Drzewo Życia (Tree of Life). Stał się on przyjacielem Gileana i małżonkiem Chislev. Tylko Sirrion nie miał towarzyszki. Rozpoczął więc rzeźbić ją z najdoskonalszego alabastru, przyozdabiając szlachetnymi metalami i kamieniami. Gdy objął ukończone dzieło, jego wewnętrzny ogień dał życie Shinare. Jednak jej przedsiębiorczość i pragmatyzm kłóciła się z naturą Sirriona. Ich przeznaczeniem stało się wzajemne zwalczanie.
Objęcie gwiazd. Pośród ciszy otaczającej Krynn rozległ się dźwięk dzwonów. Bogowie zastanawiając się nad naturą tej niebiańskiej pieśni odkryli, że błyszczące gwiazdy ożyły. Okazały się one boskimi drobinami powstały w czasie wykuwania świata przez Reorxa. Pożądanie pojawiło się wśród bóstw i szybko zapomnieli o przysiędze pokoju.
Wojna Wszystkich Świętych (The All Saints War). Po raz drugi wybuchła wojna w niebiosach i zatrzęsła firmamentem świata. Bogowie światłości pragnęli wychować i prowadzić duchy gwiazd, natomiast bogowie ciemności chcieli je spętać i kontrolować. Bogowie szarości dążyli jedynie do tego, aby duchy miały wolność wyboru. Wiatry i fale, mróz i ogień dokonały wielkich zniszczeń na umęczonym Krynnie.
Przywrócenie Równowagi. Najwyższy Bóg (High God) usłyszał odgłosy bitwy i powrócił z Pustki w gniewie. Zakończył wojnę i nakazał, aby każda z boskich rodzin ofiarowała duchom dar. Po tym ponownie opuścił ten świat. Bogowie światłości podarowali duchom cielesność, by mogły panować nad światem. Bogowie ciemności przeklęli je słabością, pożądaniem i śmiertelnością. Natomiast bóstwa szarości dały im wolną wolę by mogli decydować o swym losie.
Czas narodzin. Wtedy bogowie ukształtowali trzy pierwsze ludy świata. Bogowie Dobra uformowali elfów z leśnych drzew - szczupłych, niezależnych, długowiecznych i żyjących w jedności z naturą. Elfowie otrzymali moc pozwalającą im kształtować ziemię wedle uznania. Jednak korzystali z niej niezwykle rzadko na przestrzeni wieków. Bogowie Zła ukształtowali ogrów z kości świata - krzepkie, piękne i zimne jak kamień. Ogrowie zostali stworzeni z pragnieniem porządku i całkowitego posłuszeństwa. Żyli po to by służyć Takhsis i pozostałym bogom Zła. Na końcu bóstwa Neutralności wykonali ludzi z gliny i wód Krynnu, tworząc ich podatnymi na zmiany, ale niestałymi. Pomimo krótkiego życia zostali obdarzeni wielkim potencjałem i możliwością wyboru pomiędzy Dobrem i Złem, oraz największą wolnością pośród ras. Krótki żywot spowodował większą szybkość podejmowania działań, co wywołało ruch wahadła historii i równowagę świata. Najwyższy Bóg (High God) także stworzył dzieci Krynnu - strażników bestii i ziemi. Najwyższy Bóg (High God) dał życie centaurom i satyrom, pegazom i gryfonom, jednorożcom i chimerom oraz innym rasom. Nie wszystkie z nich dotrwały do dalszych czasów, jednak pozostałe nadal chronią Krynn.
Przybycie ostatnich bogów. By przypieczętować umowę o zaprzestaniu dalszych wojen na Krynnie, każda z boskich rodzin stworzyła dziecko błogosławiące magię na świecie. Solinari, syn światłości, zaopiekował się cichą, konstruktywną magią. Lunitari, córka Neutralności, objęła pieczę nad iluzją i magią przekształcania. Syn ciemności, Nuitari, dostał we władanie magię zniszczenia i dominacji. Każdy z nowych bogów objął jako swój symbol jeden z księżyców Krynnu.
Historia Krynu - Rzeka Czasu Era snów (9 000 - 1 000PC)

Na górę strony

STATeria