 |
Historia Krynnu - Era Narodzin Gwiazd (Starbirth)
Historia Krynnu rozpoczyna się wraz ze stworzeniem świata. Astinus
opierał się przy opisywaniu tego okresu na Tabliczkach Pakafhasa
(Plates of Pakafhas). W dużej części uznaje się ten tekst za
apokryficzny.
Era Narodzin Gwiazd (Starbirth) |
Zanim nastał początek... był Chaos - bez kształtu i celu. Wśród mgieł początku panowała cisza sprowadzająca szaleństwo. |
Przebudzenie Najwyższego Boga (High God).
Z Chaosu wydobywa się myśl i istnienie - Najwyższy Bóg (High God).
Swymi niebiańskimi dłońmi wyciąga plany stworzenia nowej krainy i
zapisuje je w boskiej księdze, Tobrilu. |
Wezwanie bogów.
Spoza Chaosu Najwyższy Bóg (High God) wzywa bogów. Przybywają dwie
boskie istoty - jedna ze światła, druga z ciemności - król i królowa
smoków, Paladine i Takhsis. |
Przybycie Gileana.
Spoza Chaosu, spoza czasu, Najwyższy Bóg (High God) przyzywa trzecią
istotę - Gileana, największego pośród mędrców. Zostaje on uznany za
godnego dzierżenia planów dla wszechświata i sam się staje planem.
Poprzez poznanie wiedzy o stworzeniu staje się bóstwem. Otrzymuje
Tobril, przyrzeka służyć Równowadze pomiędzy Dobrem i Złem. Po tym
wydarzeniu, Najwyższy Bóg (High God) udaje się do Pustki, gdyż wykonał
swój plan. Rozpoczyna się tworzenie. |
Przybycie kolejnych bóstw.
Bogowie wypowiadają boskie słowa i zyskują odpowiedź. Przybywa Majere,
będący nadzieją i snami, Chislev, esencja natury, Sirrion,
przekształcający płomień, Reorx, kuźnia, i Mishakal, światło życia i
współczucia. Nie wiedzą jednak jak ujarzmić Chaos. Wtedy Reorx
przemówił: "Dajcie część siebie a będę mógł przekształcić Chaos."
Bogowie zgodzili się i Reorx wykuł potężny młot. Zaczął nim kuć Chaos i
z iskier powstały gwiazdy na niebie. |
Powstanie boskich domów. Reorx stworzył domostwa dla bogów obecnych i przyszłych. Tak powstały konstelacje. |
Stworzenie Krynnu.
Reorx kształtuje wielką kulę i wieszą ją na nieboskłonie by ostygła.
Paladine i Takhsis pomagają mu oddzielić ląd od morza, światłość od
ciemności, niebo od ziemi. Następnie pozostali bogowie błogosławią
Krynn i pojawiają się rośliny, zwierzęta, pory roku, pogoda i piękno.
Na końcu Reorx tworzy słońce by oświetlało świat w dzień, księżyce by
noc była jasna i inne planety dla towarzystwa. |
Bóstwa formują smoki.
Bogowie planują stworzenie istot panujących na Krynnie. Takhsis
powiedziała: "Stwórzmy władców na nasze podobieństwo by wiedzieli, kto
dał im życie i komu oddawać cześć." "Tak, uczyńmy ich na nasze
podobieństwo" odpowiedział Paladine, "ale dajmy im możliwość nauczenia
się miłości do nas.". Dwoje bóstw zjednoczyło swe siły. Paladine
podarował esencję furii żywiołów i nadzwyczajnej mocy. Reorx wykonał
pięć skorup dla energii z podstawowych metali ziemi i nadał im kształt.
Mishakal dała im płodność by mogli się rozmnażać. Jednakże Takhsis
dokonała zdrady - splugawiła ich dusze, zmatowiła ich ciała i ugięła
ich wolę by jej służyli. |
Stworzenie dobrych smoków.
Paladine opłakiwał utratę swych smoczych dzieci. Zwrócił się do Reorxa
by wykonał pięć monumentów utraconych smoków z metali szlachetnych.
Tęskniąc za dziećmi, Paladine tchnął życie w statuy ze złota, srebra,
miedzi, spiżu i mosiądzu. |
Wojna Wszystkich Smoków (All Dragons War).
Rozłoszczona Takhsis wezwała posiłki. Przybyli nowi bogowie: Hiddukel,
dwugłowy wąż i oszust, Chemosh, koziogłowy bóg zdrady i nieżycia, oraz
Sargonnas, boga zemsty. Nowi bogowie przynieśli ze sobą wojnę. Bogowie,
smoki, bestie a nawet światłość i ciemność zaczęły toczyć wyniszczające
świat bitwy. Zniszczony świat staje się powodem smutku Paladine'a.
Gdy do bogowie zobaczyli, jakich zniszczeń dokonali, zawstydzili się i
zaprzysięgli, że nie będą toczyć dalszych walk. Udali się do właściwych
im miejsc: światłość do światłości, ciemność to ciemności a szarość do
szarości. Żyli tak przez eony w czasie których narodziły się boskie
dzieci.
Paladine i Mishakal doczekali się dwójki synów, bliźniaków:
Kiri-Jolitha, orędownika sprawiedliwości, i Habbakuka, daru życia. Gdy
Habbakuk się rodził, w przestrzeni rozeszła się pieśń kreacji. Habbakuk
zaśmiał się, a jego śmiech dał życie Branchali, bogowi pieśni, lasu i
piękna.
Takhsis i Sargonnasowi urodziła się córka o zmiennym i wybuchowym
usposobieniu - Zeboim, pani burz, pogody i ciemnego morza.
Gileana z pomocą Chislev uformował ze swego cienia brata - Zivilyna,
Drzewo Życia (Tree of Life). Stał się on przyjacielem Gileana i
małżonkiem Chislev.
Tylko Sirrion nie miał towarzyszki. Rozpoczął więc rzeźbić ją z
najdoskonalszego alabastru, przyozdabiając szlachetnymi metalami i
kamieniami. Gdy objął ukończone dzieło, jego wewnętrzny ogień dał życie
Shinare. Jednak jej przedsiębiorczość i pragmatyzm kłóciła się z naturą
Sirriona. Ich przeznaczeniem stało się wzajemne zwalczanie. |
Objęcie gwiazd.
Pośród ciszy otaczającej Krynn rozległ się dźwięk dzwonów. Bogowie
zastanawiając się nad naturą tej niebiańskiej pieśni odkryli, że
błyszczące gwiazdy ożyły. Okazały się one boskimi drobinami powstały w
czasie wykuwania świata przez Reorxa. Pożądanie pojawiło się wśród
bóstw i szybko zapomnieli o przysiędze pokoju. |
Wojna Wszystkich Świętych (The All Saints War).
Po raz drugi wybuchła wojna w niebiosach i zatrzęsła firmamentem
świata. Bogowie światłości pragnęli wychować i prowadzić duchy gwiazd,
natomiast bogowie ciemności chcieli je spętać i kontrolować. Bogowie
szarości dążyli jedynie do tego, aby duchy miały wolność wyboru. Wiatry
i fale, mróz i ogień dokonały wielkich zniszczeń na umęczonym Krynnie. |
Przywrócenie Równowagi.
Najwyższy Bóg (High God) usłyszał odgłosy bitwy i powrócił z Pustki w
gniewie. Zakończył wojnę i nakazał, aby każda z boskich rodzin
ofiarowała duchom dar. Po tym ponownie opuścił ten świat. Bogowie
światłości podarowali duchom cielesność, by mogły panować nad światem.
Bogowie ciemności przeklęli je słabością, pożądaniem i śmiertelnością.
Natomiast bóstwa szarości dały im wolną wolę by mogli decydować o swym
losie. |
Czas narodzin.
Wtedy bogowie ukształtowali trzy pierwsze ludy świata. Bogowie Dobra
uformowali elfów z leśnych drzew - szczupłych, niezależnych,
długowiecznych i żyjących w jedności z naturą. Elfowie otrzymali moc
pozwalającą im kształtować ziemię wedle uznania. Jednak korzystali z
niej niezwykle rzadko na przestrzeni wieków. Bogowie Zła ukształtowali
ogrów z kości świata - krzepkie, piękne i zimne jak kamień. Ogrowie
zostali stworzeni z pragnieniem porządku i całkowitego posłuszeństwa.
Żyli po to by służyć Takhsis i pozostałym bogom Zła. Na końcu bóstwa
Neutralności wykonali ludzi z gliny i wód Krynnu, tworząc ich podatnymi
na zmiany, ale niestałymi. Pomimo krótkiego życia zostali obdarzeni
wielkim potencjałem i możliwością wyboru pomiędzy Dobrem i Złem, oraz
największą wolnością pośród ras. Krótki żywot spowodował większą
szybkość podejmowania działań, co wywołało ruch wahadła historii i
równowagę świata. Najwyższy Bóg (High God) także stworzył dzieci Krynnu
- strażników bestii i ziemi. Najwyższy Bóg (High God) dał życie
centaurom i satyrom, pegazom i gryfonom, jednorożcom i chimerom oraz
innym rasom. Nie wszystkie z nich dotrwały do dalszych czasów, jednak
pozostałe nadal chronią Krynn. |
Przybycie ostatnich bogów.
By przypieczętować umowę o zaprzestaniu dalszych wojen na Krynnie,
każda z boskich rodzin stworzyła dziecko błogosławiące magię na
świecie. Solinari, syn światłości, zaopiekował się cichą, konstruktywną
magią. Lunitari, córka Neutralności, objęła pieczę nad iluzją i magią
przekształcania. Syn ciemności, Nuitari, dostał we władanie magię
zniszczenia i dominacji. Każdy z nowych bogów objął jako swój symbol
jeden z księżyców Krynnu. |
|
 |