 |
Mnisi na Abeir-Torilu
Mnisi należą do klasztorów lub zakonów oderwanych od codziennych spraw.
Poświęcają się kontemplacji swojej wiary - niezależnie czy jest to
wiara w potęgę filozofii, myśli, czy też w bóstwo. Uważają, że
rygorystyczny trening ciała, umysłu i ducha prowadzi do oświecenia. Nie
starają się nawracać słowem, lecz wolą pokazywać swymi czynami wartości
swej wiary. Klasztor lub opactwo jest miejscem nauki i siły, zawsze
otwartym dla potrzebujących schronienia, porady i pomocy, a wielu
mnichów wyrusza w świat by poznawać ludzi i nieść im pomoc. Klasztory
oddane siłom Zła są złowieszczymi miejscami, gdzie wiedza i bogactwo
skrywana jest na użytek zakonu - potrzeby innych nie mają znaczenia.
Zacznę od najbardziej znanego kontynentu Abeir-Torilu, czyli Faerunu. Uogólniając, można na nim spotkać w dwa rodzaje mnichów:
- Miejscowych - pobierających nauki w zakonach
powstałych w Amn, Calimshanie lub od wędrownych mistrzów (sensei) z
innych kontynentów (najczęściej z Kara-Turu).
- Wędrownych - przybyłych z innych części świata (Kara-Turu, ziem Hordy, Zakhary, Maztiki, czy nawet z Chultu).
Największe zakony Faerunu
Większość fearuńskich zakonów pozwala na łączenie mnisiej klasy z
innymi - zajmowanie się równocześnie inną profesją, nie łamie ich
przykazań klasztornych. Przy każdym z zakonów podaję możliwe kombinacje
klas.
Najbardziej znane na Faerunie zakony to:
- Złamani (Broken Ones): Jest to zakon
oddany Ilmaterowi . Jego członkowie są najczęściej spotykania w rejonie
Dolin. Nie mają stałego klasztoru, ale widuje się ich często w
kapliczkach Płaczącego Boga. Służą jako obrońcy wiernych i świątyń oraz
mściciele krzywd niegodziwie skrzywdzonych. Charakter: Praworządny
Dobry. Łączenie klas: kapłan (cleric), czempion bóstwa (divine
champion), hierofant (hierophant), oddany bóstwu (divine disciple) oraz
poszukujący dla bóstwa (divine seeker). Łączenie klas: agent kościoła
(divine seeker), boski sługa (divine disciple), hierofanta
(hierophant), kapłan
(cleric) oraz rycerz wiary (divine champion)
- Ciemny Księżyc (Dark Moon): Oddany Shar .
Swoje siedziby mają na terenach rządzonych przez tyranów, w ukryciu
oraz w Podmroku. Większość z nich to ludzie, ale w ich szeregach można
trafić na półorki, Cienie (Shade), diabelstwa (tiefling) i drowy. Ich
głównymi przeciwnikami są wyznawcy Selune (będącej siostrą Shar) i
Loviatar (rywalizującej z Shar boginią). Mnisi Ciemnego Księżyca nie
podlegają hierarchii kościoła, lecz raz do roku spotykają się z nimi w
Świątyni Starej Nocy (Temple of Old Night) w Calimporcie. Ich rangi to
w kolejności od najniżej do najwyższej: Brat/Siostra Ciemności (Dark
Brother/Sister), Ojciec/Matka Ciemności (Dark Father/Mother) i Ojciec
Opat/Matka Opatka Ciemności (Dark Father Abbot/Mother Abbess).
Charakter: Praworządny Zły. Łączenie klas: zaklinacz (sorcerer) - obie
klasy mogą się różnić maksymalnie o 2 poziomy.
- Pięść Hin (Hin Fist): Zakon utworzony przez
niziołki z Luiren. W Luiren mają prawo uczyć się tylko niziołki, ale
poza granicami (kilka klasztorów znajduje się na Północy) uczą się
także gnomy i krasnoludy. Charakter: Praworządny Dobry i Praworządny
Neutralny. Łączenie klas: wojownik (fighter), łotr (rogue), paladyn
(paladin) [służący boginiom: Yondalli , Sheeli Peryroyl lub bogom:
Arvoreenowi i Urogalanowi ].
- Długa Śmierć (Long Death): Zakon oddany
śmierci. Kapłani aktualnego bóg śmierci, Kelemvora, uznają ich za
wrogów, ale aktywnie wspiera ich kościół Velsharoona . Ma dość ważną
pozycję w Thayu. Zakon powstał w Calimshanie, gdy region został
uwolniony spod wpływu geniuszy (genies). Główny klasztor (poza nim są
przynajmniej trzy inne) znajduje się w rejonie Jeziora Pary (Lake of
Steam) w górach Ognisty Stopień (Firesteap Mountains), na
południowy-wschód od Innarlith. Założył go wyznawca Myrkula około stu
lat temu. Skupienie i spokój wewnętrzny pozwalają im osiągnąć perfekcję
w walce. Poszukują doskonałej śmierci - sądzą, że zadając śmierć gołymi
rękoma są coraz bliżej jej osiągnięcia. Często podróżują jako żebracy i
są przez to myleni z Złamanymi (Broken Ones) - co prowadzi do wielu
konfliktów z wyznawcami Ilmatera . Charakter: Praworządny Zły. Łączenie
klas: wojownik (fighter), skrytobójca (assassin) i rycerz ciemności
(blackguard).
- Stary Zakon (Old Order): Wyznają filozofię
bóstwa dawno zmarłego lub już nieobecnego na Abeir-Torilu. Można ich
spotkać na całym Faerunie. Charakter: Praworządny Dobry (czasem),
Praworządny Neutralny (najczęściej) i Praworządny Zły (rzadko).
Łączenie klas: łotr (rogue), zaklinacz (sorcerer) i tancerz cieni
(shadowdancer) - zsumowany poziom innych klas musi być niższy niż
poziom mnicha (monk).
- Lśniąca Dłoń (Shining Hand): Jest to zakon
łączący w sobie wiarę w Azutha , uprawianie magii i filozofię życia
mnichów. To jeden z najstarszych zakonów w Amnie. W związku z kłopotami
w tym państwie część klasztorów ukryła się, a inne przeniosły się poza
jego granice. Charakter: Praworządny Neutralny. Łączenie klas:
czarodziej (wizard) - poziom mnicha (monk) musi być wyższy.
- Słoneczna Dusza (Sun Soul): Jeden z
najbardziej zdezorganizowanych z zakonów - mnisi wyznają jedno z trzech
bóstw: Lathandera , Selune lub Sune . Klasztory są zawsze umiejscowione
w dzikich ostępach. Charakter: Praworządny Dobry i Praworządny
Neutralny. Łączenie klas: jedna dowolna - poziom mnicha (monk) musi być
wyższy.
- Żółta Róża (Yellow Rose):
Uczniowie Świętego Sollarsa (Disciples of Saint Sollars) pochodzą z
odosobnionego klasztoru Ilmatera w górach Ziemnej Ostrogi (Earthspur
Mountains) w Damarze. Jest czasem nazywany Cytadelą Białego Robaka
(Citadel of the White Worm) - powodem tego jest inicjacja Mistrza
Smoków (Master of Dragons) [jeden ze stopni wtajemniczenia] polegająca
na ujeżdżaniu remorhazów (zwanych potocznie białymi robakami). Tamtejsi
mnisi są znani z nieustępliwej walki z wrogami, doszukiwaniu się prawdy
i dyplomacji. Prowadzą treningi w bardzo trudnych warunkach. Często
podróżują z paladynami Ilmatera, głównie z Zakonu Złotego Pucharu
(Order of the Golden Cup). Charakter: Praworządny Dobry i Praworządny
Neutralny. Łączenie klas: tropiciel (ranger) i tancerz cieni
(shadowdancer).
Inne ważne zakony faeruńskie
A oto mniej znane zakony faeruńskie. Tak samo jak wyżej, przy każdym zakonie są podane możliwe kombinacje klas:
- Zakon Żelaznej Rękawicy (Order of the Iron Gauntlet):
Mała sekta Zhentarimskich mnichów specjalizujących się w podkradaniu i
skrytobójstwie. Służą Bane'owi i są rekrutowani na całym kontynencie.
Charakter: Praworządny Zły. Łączenie klas: skrytobójca (assassin) i
wojownik (fighter).
- Gorliwcy Pisanego Słowa (Zealots of the Written Words):
Są sługami Deneira . Pomagają kapłanom ich bóstwa w czasie wypraw,
zbierają fundusze na potrzeby kościoła i spisują zebrane informacje.
Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: kapłan (cleric).
- Uczniowie Niezmiennej Twarzy (Disciples of the Changeless Face):
Zakon zbierający wiedzę o pierwotnej formie prawa, wymowy itp. Robią
to, by chronić przed zapomnieniem i przypominać o niej, gdy zachodzi
potrzeba. Wyznają Grumbara . Charakter: Praworządny Neutralny. Łączenie
klas: wojownik (fighter).
- Uczniowie Feniksa (Disciples of the Phoenix):
Mnisi oddani Kossuthowi . Są tradycjonalistami i epatują
oczyszczającemu aspektowi swego bóstwa. Charakter: Praworządny Dobry.
Łączenie klas: kapłan (cleric).
- Bracia i Siostry Czystego Płomienia (Brothers and Sisters of the Pure Flame):
Mnisi wyznający Kossutha - poszukują równowagi pomiędzy oczyszczającym
a niszczącym aspektem bóstwa. Są mediatorami pozostałych zakonów
Kossutha. Często poznają Ignan - język żywiołu ognia. Charakter:
Praworządny Neutralny. Łączenie klas: kapłan (cleric).
- Uczniowie Salamandry (Disciples of the Salamander):
Zakon wyznający Kossutha. Są siewcami niszczącego ognia. Uważają, że
dzięki temu nastąpi odnowienie świata. Często ozdabiają swe ciała
magicznymi symbolami i tatuażami. Charakter: Praworządny Zły. Łączenie
klas: kapłan (cleric).
- Uczniowie Białego Berła (Disciples of the White Rod):
Są to mnisi służący Lovatiar . Uwielbiają zadawać ból gołymi rękoma.
Jeśli są "zmuszeni" do używania broni, wybierają nunchaku owinięte
wybieloną skórą. Charakter: Praworządny Zły. Łączenie klas: kapłan
(cleric).
- Runiczne pazury (Runeclaws): Jest to dość
specyficzny zakon. Są to mniszki wyznające Luthic . Orkowe kobiety nie
mają zazwyczaj prawa noszenia broni, więc uczą się walczyć wręcz, by
pokazać mężczyzną swą siłę. Czasem wstępują w ich szeregi stare orczyce
chcące uwodnić swą przydatność dla plemienia. Charakter: Praworządny
Zły. Łączenie klas: kapłan (cleric) i runotwórca (runecaster).
- Dzieci Pasywnego Głosu (Children of the Passive Voice):
Zakon służący Oghmie . Pełnią rolę strażników bibliotek i opactw,
czasem zajmują się odzyskiwaniem zaginionej wiedzy. Charakter:
Praworządny Neutralny. Łączenie klas: brak.
- Wężowi Strażnicy (Serpent Guards): Mnisi
oddani Tiamat , fanatyczni strażnicy świątyń służący smokom. Polują na
zabójców smoków i pozbywają się niewygodnych świadków obrzędów
religijnych. Działają głównie w Untherze, gdzie często walczą z
żołnierzami z Mulhorandu. Charakter: Praworządny Zły. Łączenie klas:
łotr (rogue), rycerz wiary (divine champion), skrytobójca (assassin) i
wojownik (fighter).
- Bractwo Szkarłatnego Bicza (Brotherhood of the Scarlet Scourge):
Służące Yurtusowi . Jego członkowie wybielają sobie dłonie i hodują
długie paznokcie. Przed walką zanurzają je w proszku z krwi zwierząt
chorych na czerwony ból (red ache). Charakter: Praworządny Zły.
Łączenie klas: kapłan (cleric).
Pomniejsze zakony z Faerunu
A oto zakony najmniej znane. Gwiazdka (*) przy łączeniu klas oznacza
opcjonalną możliwość kombinacji (następuję to tylko w momencie, gdy nie
ma oficjalnej wersji):
- Towarzysze Bladej Maski (Companions of the Pallid Mask):
Zakon oddany Jergalowi . Jest ich bardzo niewielu. Specjalizują się w
walce z lub kontrolowaniu nieumarłych sprawiających kłopoty lub nie
uznawanych przez ich kościół. Charakter: Praworządny Dobry, Praworządny
Neutralny i Praworządny Zły. Łączenie klas: kapłan (cleric) i
nekromanta (nekromancer).
- Czerwone Bractwo (Red Brotherhood): Służą
Czerwonej Rycerce (Red Knight) . Istnieją od 1358 roku Kalendarza
Dolin. Zajmują się dowodzeniem elitarnymi oddziałami kościoła Tempusa ,
szkoleniem żołnierzy, zdobywaniem zaopatrzenia w warunkach bojowych
oraz planowaniem strategii. Charakter: Praworządny Dobry, Praworządny
Neutralny i Praworządny Zły. Łączenie klas: kapłan (cleric), rycerz
wiary (divine champion) i wojownik (fighter).
- Sybilici (Sibylites): Mnisi wyznający Savrasa
. Nie są zbyt dużym zakonem. Zajmują się przepowiadaniem przyszłości,
badaniem przeszłości i rozmyślaniem nad konsekwencjami dokonywanych
czynów. Charakter: Praworządny Dobry, Praworządny Neutralny i
Praworządny Zły. Łączenie klas: kapłan (cleric) i wieszcz (diviner).
- Alaghar (Alaghar): Nie wszyscy Alaghar
(Alaghor to liczba pojedyńcza) są mnichami. Jest to ogólna nazwa
odnosząca się do kapłanów Clangeddina Srebrnobrodego (Silverbeard) .
Nazwa ta oznacza "ci, którzy okazali waleczność w bitwie". Chronią
krasnoludy, biorą udział w bitwach i walczą z olbrzymami. Charakter:
Praworządny Dobry i Praworządny Neutralny. Łączenie klas*: kapłan
(cleric), krasnoludzki obrońca (dwarven defender), rycerz wiary (divine
champion) i wojownik (fighter).
- Tarcze ze Złotych Wzgórz (Shields of the Golden Hills):
To także ogólna nazwa kapłanów, wyznawców Gaerdala Żelaznej Dłoni
(Ironhand) . Odnosi się także do zakonu paladyńskiego. Zajmują się
ochroną gnomich społeczności. Charakter: Praworządny Dobry i
Praworządny Neutralny. Łączenie klas*: kapłan (cleric), rycerz wiary
(divine champion) i wojownik (fighter).
- Tarcze Yondalli (Shields of Yondalla): Jest
zakon paladyńsko-mnisi służący Yondalli . Ich zadaniem jest ochrona
niziołków. Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: paladyn
(paladin).
- Zakon Czujnego Lwa (Order of the Watchful Lion):
Nie jest to w pełni mnisi zakon, ale stanowią oni jego część. Służy on
Anhurowi . Stanowią pierwszą linię obrony i zajmują się zbieraniem
informacji poza granicami Mulhorandu. Charakter: Praworządny Dobry.
Łączenie klas*: rycerz wiary (divine champion) i wojownik (fighter).
- Zapaśnicy Bahgtru (Bahgtru's Wrestlers): Są
oddani Bahgtru . Nie są liczni, a ich głównym zadaniem jest ochrona
orkowych wodzów. Przez całe swe życie ćwiczą siłę i sprawność.
Charakter: Praworządny Zły. Łączenie klas*: wojownik (fighter).
- Skrytobójcy (Assassins): Mało wiadomo o tej
grupie drowoskich mnichów. Pewne jest tylko to, że specjalizują się
cichych zabójstwach. Czczą Vhaerauna oraz Lolth, czasem Kiaransalee .
Charakter: Praworządny Zły. Łączenie klas: łotr (rogue) i skrytobójca
(assassin).
- Sczerniała Pięść (Blackened Fist): Mnisi zakon drowów z miasta Undrek'Thoz (jest to dziesięć miast w Podmroku połączonych portalami
i znajdujących się pod Thayem). Ich prawe dłonie oraz prawe
przedramiona są barwione na czarno. Przywódcą zakonu jest Haznyn
Tellen'hez (PZ mężczyzna drow mnich 18). Ich siedziba główna to Dom
Bezświetlnej Prawdy (House of Lightless Truth) znajdujący się w
segmencie Brundag. Czczą Lolth oraz są oddani swoim rodom. Charakter:
Praworządny Zły. Łączenie klas: skrytobójca (assassin) i tancerz cieni
(shadowdancer).
Mnisie zakony z Calimshanu
Calishityckie klasztory Ilmatera powstały w tak dużej ilości, gdyż
jeden z mnichów uratował jedyną dziedziczkę Qysara Shoona IV, przyszłą
Qysarę Shoon V . Są one podzielone geograficznie. Tutaj także nie
poruszono oficjalnie łączenia klas, więc wszystkie propozycje są
opcjonalne:
- Las Mir (Forest of Mir) - klasztory są dobrze ufortyfikowane z powodu licznych wrogich istot zamieszkujących ten las:
- Hospicjum Świętej Mariam (Hospice of St. Mariam):
Założone przez niewolnicę z Calimshanu. Mnisi zajmują zielarstwem i
wytwarzaniem lekarstw. Działają w Calimshanie i Tethyrze. Charakter:
Praworządny Dobry. Łączenie klas: kapłan (cleric).
- Klasztor Świętego Abana (Monastery of St. Aban):
Święty Aban był Calishityckim niewolnikiem walczącym około 200 lat temu
na Arenach Krwii (Arenas of Blood) w Manshaka. Jego łańcuchy są świętym
reliktem tego klasztoru. Żyjący tutaj mnisi dążą do wyswobodzenia
niewolników. Do zakonu należą dwa Praworządne Neutralne aranea -
przedstawiciele lokalnej populacji zmiennokształnych pająkopodobnych
istot. Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: tropiciel (ranger).
- Góry Graniczne (Marching Mountains) - tutejsze zakony najzacieklej walczą z niewolnictwem:
- Opactwo Świętej Dobli (St. Dobla's Abeby):
Święta Abla była jhasina - niewolnicą z haremu żyjącą w Pierwszej Erze
Calimshanu. Umarła w wyniku biczowania za swój opór wobec właściciela.
Jej duch patronuje kobietom sprzeciwiającym się podobnemu losowi. To
jeden z najstarszych klasztorów Ilmatera (tylko trzy są starsze). Zakon
jest w pełni zakonem kobiecym i nie jest nastawiony militarystycznie.
Promuje emancypacje kobiet. Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie
klas: brak.
- Klasztor Świętego Faelara (St. Faelar's Cloisters):
Jest to zakon 12 mnichów i tropicieli nauczających zbiegłych
niewolników sztuki przetrwania w górach, wspinaczki i ich przydatnych
umiejętności przydatnych w czasie ucieczki na południe. Charakter:
Praworządny Dobry. Łączenie klas: tropiciel (ranger).
- Szkoła Świętego Rucira (School of St. Rucir):
Mnisi zajmują się nauką, inżynierią i rzeźbieniem w kamieniu. Do zakonu
należy kilku krasnoludów. Sprzedają swoje kamienne rzeźby na
targowiskach Keltaru. Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas:
brak.
- Góry Alimir (Alimir Mountains) - centrum nauki i magazyny wiedzy dostępne dla istot każdego stanu społecznego:
- Klasztor Świętego Fanala (Monastery of St. Fanala):
Jest to biblioteka i szkoła skrybów specjalizująca się w badaniu
historii. Święty Fana uważał, że wiedza o przeszłości pozwoli złagodzić
cierpienia teraźniejszości. Wielu mnichów po ukończeniu nauk udaje się
do Świecowa Wieża (Candlekeep), Krypty Mędrców (Vault of the Sages),
Wielkiej Biblioteki (Edificant Library) lub pracują dla Heroldów
(Heralds). Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: kapłan (cleric)
i mistrz wiedzy (loremaster).
- Hospicjum Świętego Wityna (St. Wityn's Hospice):
Zajmują się leczeniem ran i chorób (także magicznych). Potrafią także
nauczyć kontrolowania zwierzęcej natury likantropów. Charakter:
Praworządny Dobry. Łączenie klas: kapłan (cleric) i paladyn (paladin).
- Pustynia Calim (Calim Desert) - znajdują się tutaj najtrudniej dostępne obozowiska mnichów.
- Erem Świętego Amahla (Friary of St. Amahl):
Święty Amahl jest patronem nomadów pustynnych. Erem znajduje się przy
Kupieckim Trakcie (Trade Way), 75 mil (około 120 km) od Memnonu.
Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: brak.
- Pustelnia Świętego Noradnara (St. Noradnar's Hermitage):
Święty Noradnar był poganiaczem niewolników. Jednak zmienił się pod
wpływem nauk Ilmatera. Nauczał, że można bronić się skutecznie bez
zadawania ran. Jego sztuka walki opiera się na rozbrajaniu,
obezwładnianiu i przerażeniu przeciwnika. Mnich wykorzystuje siłę ataku
przeciwnika przeciwko niemu (wygląda to podobnie jak aikido).
Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: wojownik (fighter).
- Inne - są mniej znane i porozrzucane po Calimshanie:
- Dom Błogosławieństw Świętej Liwan (House of St. Liwan's Blessings):
Święta Liwan uważała, że pełny żołądek zmniejsza cierpienie. Ten zakon
zajmuje się karmieniem potrzebujących i naucza sztuki gotowania.
Znajduje się w przy północnej części Szlaku Wybrzeża (Coast Trail).
Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: kapłan (cleric).
- Przeorstwo Świętego Sarila (St. Saril's Priori):
Znajduje się poza północno-wschodnim krańcem Pustyni Calim (Calim
Desert). Mnisi sprawują władzę nad zbiegami z Calimshanu i Tethyru.
Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: kapłan (cleric).
- Klasztor Świętego Tarila/Kaelna (St. Taril's/St. Kaeln's Monastery):
Święty Tarli el Kaeln był bogatym kupcem i wezyrem. Swoją fortunę
przeznaczył na poprawę losu niewolników w Calimshanie (około 100 lat
temu). Jego willa została zamieniona w klasztor. Naucza się w nim
czytania, pisania, podstaw matematyki oraz historii Calimshanu i państw
z nim sąsiadujących. Szkoli się tutaj także kapłanów. Pod klasztorem
znajdują się święte relikwie- kości siedmiu świętych Ilmatera.
Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: agent kościoła (divine
seeker), boski sługa (divine disciple), hierofanta (hierophant), kapłan
(cleric) oraz rycerz wiary (divine champion).
- Seminarium Świętej Ihrvyn (Seminary of St. Ihrvyn):
Jest to religijna szkoła sztuki ucząca spokojnego zrozumienia poprzez
malarstwo, poezję, śpiew i rzeźbiarstwo. Jest dość bogate, gdyż jednym
z mnichów był bezdzietny pasza z dużym majątkiem. Po jego śmierci
pieniądze zasiliły majątek zakonu. Znajduje się w nim wiele
starożytnych rzeźb - są wykorzystywane jako przykłady dla uczniów.
Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: brak.
Amnijskie zakony mnichów
Amnijskie zakony również nie zostały oficjalnie poruszone, więc poniżej
podaje opcjonalne łączenie klas. Tutaj też zastosowałem podział
geograficzny:
- Athkatla - stolica Amnu:
- Dom Arbalest (Arbalest's House):
Zakon mnichów służących Mililowi . Stoi w miejscu uświęconym przez
bóstwo. Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: agent kościoła
(divine seeker), boski sługa (divine disciple), hierofanta (hierophant)
oraz kapłan (cleric).
- Kopuła Róży (Dome of the Rose): Zakon czczący Lathandera . Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: kapłan (cleric) i rycerz wiary (divine champion).
- Hospicjum Świętego Carwella (St. Carwell's Hospice)
w Dolinie Świętego Carwella (St. Carwell's Vale): Trudno go nazwać
zakon, gdyż nie ma tam wielu mnichów. Mnisi wyznający Ilmatera leczą
okoliczną ludność przy pomocy mineralnych strumieni. Charakter:
Praworządny Dobry. Łączenie klas: kapłan (cleric).
- Miasto Eshputra - Wieże Pokornego Cierpienia (Towers of Willful Suffering): Opactwo mnichów Ilmatera. Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: boski sługa (divine disciple) i kapłan (cleric).
Zakony potworów
Mnisi z ras potworów. Ich łączone klasy nie zostały jeszcze nigdzie poruszone, więc podaje opcjonalne propozycje poniżej:
- Poganiacze - Blib-sanvu (Monitors - Blib-sanvu):
Elitarny zakon żyjących w celibacie mnichów Kua-Toa. Są odpowiedzialni
za kontrolowanie nadpobudliwych i szalonych Kuo-Toa. Wyznają Umberlee
lub Blibdoolpoolp i zamieszkują Podmrok. Charakter: Praworządny Zły.
Łączenie klas: inkwizytor Topiącej Bogini (inquisitor of the Drowning
Goddes) i wojownik (fighter).
- Sivowie (Sivs): Pochodzą z tajemniczej rasy
żaboludzi zamieszkujących Moczary Odległego Morza (Farsea Marshes) i
Przepasłe Bagnisko (Vast Swamp). Ich ulubioną bronią jest siangham.
Charakter: Praworządny Neutralny (rzadko) i Praworządny Zły
(zazwyczaj). Łączenie klas: kapłan (cleric).
Orientalne zakony
Teraz opiszę zakony pochodzące ze światu Orientu. Wszystkie poniższe
zakony nie zostały oficjalnie poruszone, więc przedstawione łączenie
klas jest opcjonalne. W tekście pojawiają się klasy z Oriental
Adventures (James Wyatt, 2001). Najpierw zajmę się ziemami Hordy,
zwanymi przez mędrców Nieskończonymi Nieużytkami (Endless Wastes):
- Sekta Żółtej Góry (Yellow Mountain Sect):
Najważniejszy klasztor znajduje się na Ahs Trango Shan - Południowym
Strażniczym Szczycie (South Guardian Peak). Mnisi walczą o dominację
nad krajem Khazari z Sektą Czerwonej Góry (Red Mountain Sect).
Charakter: Praworządny Dobry i Praworządny Neutralny. Łączenie klas:
wojownik (fighter) i sohei.
- Sekta Czerwonej Góry (Red Mountain Sect): Ich
główny klasztor znajduje się w Skardu - stolicy Khazari. Są wrogo
nastawieni do Sekty Żółtej Góry, z powodu konfliktu interesów -
dominacji w Khazari. Charakter: Praworządny Dobry i Praworządny
Neutralny. Łączenie klas: sohei.
- Mnisi z Jaskiń Tysiąca Bogów (Caves of a Thousand Gods):
Mnisi wyznają Ścieżkę Oświecenia (Path of Enlighment) - najważniejszą
religię Shou Lung. Poprzez medytację i oczyszczenie umysłu chcą
osiągnąć ostateczne oświecenie. Ich sztuka walki opiera się na
obezwładnianiu przeciwnika i potędze umysłu. Charakter: Praworządny
Dobry i Praworządny Neutralny. Łączenie klas: shugenja.
- Gugari: Jest to zakon dzieci duchów natury (spirit
folk). Są oddani Ninynjushigampo lub Sirhivatizangpo . Są wewnętrznie
skłóceni przez swoje różnicy w wierze, lecz łączy ich kult śmierci.
Charakter: Praworządny Zły. Łączenie klas: nekromanta (necromancer) i
łotr (rogue).
- Punakha Dzong: Jest to bardzo stary klasztor
wybudowany na skraju Rosnących Gór (Growing Mountains). Służą
Dhulvaritsatta (w przeszłości podążali Ścieżką Oświecenia). Udają
przyjaznych mnichów, lecz ich słowa i czyny prowadzą ku złu. Charakter:
Praworządny Zły. Łączenie klas: łotr (rogue).
- Klasztor w Ra-Khati: Mnisi wyznający padhrasattvas -
bóstwa strażnicze. Ich wiara opiera się o Ścieżkę Oświecenia. Rządzą
miastem Ra-Khati. Charakter: Praworządny Dobry i Praworządny Neutralny.
Łączenie klas: sohei i szaman (shaman).
Orientalne zakony z Kara-Turu
Kolejną orientalną krainą jest Kara-Tur. Tutejsze zakony również nie
zostały oficjalnie poruszone i przedstawione łączenie klas jest
opcjonalne. Tu także pojawiają się klasy z Oriental Adventures (James
Wyatt, 2001):
- Świątynia Słońca (Sun Temple) z
Kozakury: Została ona założona w 1214 roku Kalendarza Dolin na wyspie
Ito. Ma duże wsparcie ze strony cesarstwa ze względu na uratowanie
wyspy Ito przed zniszczeniem przez trzęsienie ziemi. Służą Ośmiu
Milionom Bóstw (Eight Million Gods) - głównej wierze Kozakury.
Charakter: Praworządny Dobry i Praworządny Neutralny. Łączenie klas:
sohei, szaman (shaman) i shugenja.
- Cesarstwo Shou Lung:
- Ścieżka Oświecenia (Path of Enlighment):
Najważniejszą religia Shou Lung. Mnisi poprzez medytację i oczyszczenie
umysłu chcą osiągnąć ostateczne oświecenie. Najstarsze zapiski o niej
pochodzą z -737 roku Kalendarza Dolin. Jest ona wspierania przez rząd.
Każdy zmarły władca jest wynoszony do boskiego stanu i nadaje mu się
nowe imię (zazwyczaj zwierzące). Zakon jest bardzo dobrze zorganizowany
i bogaty. Charakter: Praworządny Dobry, Praworządny Neutralny i
Praworządny Zły. Łączenie klas: wojownik (fighter), tropiciel (ranger),
samurai, sohei, szaman (shaman) i shugenja.
- Dziewięciu Podróżników (Nine Travelers):
Jest to prawdopodobnie najstarsza wiara w Shou Lung, lecz wspierają ją
jedynie niższe klasy. Według nauk tej religii każdy może zostać
cesarzem i to jest główny powód ograniczenia jej przez władzę. Wiara
zakłada, że Dziewięciu to potężne istoty. Istnieje podział na dziewięć
sekt próbujących udowodnić, że to właśnie ich patron jest przywódcą
reszty. Charakter: Praworządny Dobry, Praworządny Neutralny i
Praworządny Zły. Łączenie klas: wojownik (fighter), tropiciel (ranger),
sohei, szaman (shaman) i shugenja.
- Droga (The Way): To filozofia uznającą, że
każda istota ma wpływ na cały kosmos i zrozumienie tego prowadzi do
oświecenia. Koncepcje Dobra i Zła, Prawa i Chaosu są tylko ramami
pozwalającymi zrozumieć wszechświat - kontrolując te ramy można
kontrolować świat wedle własnego życzenia. Charakter: Praworządny
Dobry, Praworządny Neutralny i Praworządny Zły. Łączenie klas: sohei,
szaman (shaman) i shugenja.
- Cesarstwo Wa:
Ninja z klanu Hijo:
Jest to tajny klan profesjonalnych ninja. Swoją główną siedzibę mają w
mieście Nakamaru, ale trenują ninjutsu w górskiej wiosce niedaleko
miasta. Są zobowiązani starożytnymi więzami giri - poczuciem oddania i
obowiązku wobec klanu Hijo i rodziny Funada, najpotężniejszej rodziny w
mieście. Czasem przyjmują członków spoza klanu. Charakter: Praworządny
Neutralny i Praworządny Zły. Łączenie klas: łotr (rogue), szpieg ninja
(ninja spy) i klasy prestiżowe dla ninja z oficjalnych źródeł. - Ninja z klanu Feniksa (Phoenix): Są powiązani z
rodziną Goshukara - posiadającą duże wpływy polityczne z powodu
powiązań rodzinnych z cesarzem. Wiadomo o nich jeszcze mniej niż o
klanie Hijo. Przyjmują każdego obiecującego kandydata i kandydatkę
spełniających wymogi - są wtedy adoptowani i zmienią swoje imię.
Przewodzi im tajemnicza kobieta nazywana Wężem (Serpent). Charakter:
Praworządny Neutralny i Praworządny Zły. Łączenie klas: łotr (rogue),
szpieg ninja (ninja spy) i klasy prestiżowe dla ninja z oficjalnych
źródeł.
- Sekta Błyszczącej Góry (Shining Mountain Sect):
Została założona na podstawie nauk Ścieżki Oświecenia (Path of
Enlighment) przekazanych przez wielkiego nauczyciela Saizu, zwanego
Nieśmiertelnym (Immortal), w 1013 roku Kalendarza Dolin. Według tej
sekty dochodzi do częstych interwencji bogów i wielkich nauczycieli
(wyniesionych do prawie boskiego stanu) dążących do poprawienia losu
wiernych. Najważniejsza świątynia znajduje się poza granicami stolicy.
Jest bardzo popularna wśród mieszkańców Nakamaru i mają świątynie w
całym cesarstwie. Prowadzą tradycyjną walkę z Sektą Zimy (Winter Sect).
Charakter: Praworządny Dobry i Praworządny Neutralny. Łączenie klas:
sohei i shugenja.
- Sekta Zimy (Winter Sect): Zakon łączący
elementy Ścieżki Oświecenia (Path of Enlighment) i Drogi (The Way) -
prawdziwe zrozumienie osiąga osoba wiedząca kiedy należy działać bez
podjęcia akcji i potrafi zareagować bez udziału umysłu. Dla doskonałego
ucznia każde działanie jest naturalne i nie zaplanowane. Trening jest
niezwykle trudny, lecz bardzo efektywny. Są przynajmniej dwie
świątynie: w stolicy i Nakamaru. Charakter: Praworządny Dobry i
Praworządny Neutralny. Łączenie klas: wojownik (fighter), samurai,
sohei, shugenja i mistrz iaijutsu (iaijutsu master).
- Sanktuarium Tsuyoi-no-kami (Shrine of Tsyoui-no-kami):
Jest sanktuarium bóstwa wojny Tsuyoi-no-kami, jednego z Ośmiu Milionom
Bóstw (Eight Million Gods). Charakter: Praworządny Dobry, Praworządny
Neutralny i Praworządny Zły. Łączenie klas: wojownik (fighter), samurai
i shugenja.
- Cesarstwo T'u Lung:
- Styl Szalonej Małpy (Mad Monkey Fu):
Jest to styl walki stworzony przez Hu Sena. Przypomina on zachowanie
pijanej małpy unikającej ciosów przeciwnika. Jest w nim również
wykorzystywana naginata. Walka polega na unikach, rozbrajaniu i
niszczeniu broni przeciwnika. Ćwiczy się również oszukiwanie wroga,
walkę w ciemnościach, skoki i szybkość. Charakter: Praworządny Dobry i
Praworządny Neutralny. Łączenie klas: wojownik (fighter) i łotr
(rogue).
- Styl Smoczego Pazura (Dragon Claw Style):
Ten styl jest obecny w T'u Lung od około 25-30 lat. Został on wymyślony
przez demona Lung Jua (tłum. Smoczy Pazur) i by go opanować należy
wejść w posiadanie dwóch magicznych mieczy - "Smoczych Pazurów"
("Dragon's Claws"). Mnisi są pod stałym mentalnych wpływem demona
(nawet, gdy nie posiadają już mieczy). Styl walki opiera się na
rozbrajaniu, niszczeniu broni, oszukiwaniu przeciwnika, walce dwoma
mieczami i umiejętności walki w pozycji leżącej. Charakter: Praworządny
Zły. Łączenie klas: wojownik (fighter) i łotr (rogue) [oraz mistrz
oręża (weapon master) z "Miecza i Pięści" (Sword and Fist), Jason Carl,
2001].
- Kult Czarnego Leoparda (Cult of the Black Leopard):
Jest to kult obecny na ziemiach T'u Lung od bardzo dawna. W czasie
podbojów Shou Lung, około 2 200 lat temu, został prawie doszczętnie
zniszczony. Z tego powodu jego wyznawcy nienawidzą cesarstwa Shou Lung.
Ich główna siedziba znajduje się na wyspie Akari. Działają jako tajna
organizacja, jednak cieszą się dużą popularnością wśród ludności T'u
Lung. Charakter: Praworządny Neutralny i Praworządny Zły. Łączenie
klas: łotr (rogue), yakuza, szpieg ninja (ninja spy) i klasy prestiżowe
dla ninja z oficjalnych źródeł.
- Szkoły walki znane jedynie z nazwy: szkoła Ważki (Dragonfly school) i Mnisi Białego Jelenia (Monks of the White Stag).
Mnisi z innych rejonów Abeir-Torilu
Pozostały jeszcze do omówienia miejsca, gdzie mnisi należą do
rzadkości. Nie zostały one nigdzie oficjalnie poruszone. Poniżej
przedstawiam jedynie propozycje i opcjonalne zasady dla mnichów. Przy
każdej grupie napiszę możliwe wytłumaczenie istnienia takowych mnichów.
Zastosowałem podział geograficzny:
- Plemię Eshowe z Chult: Około 2 000 lat temu
plemię Eshowe było równie potężne jak plemię Tabaxi. Około 1 800 lat
rozpoczęła się trzystuletnia wojna pomiędzy tymi plemionami, w której
Eshowe wezwali siły Zła w postaci Olbrzyma Cienia. Eshowe niemalże
wygrali ten konflikt, lecz zostali pokonani przez Ras Nsi, złych barae
Ubtao . Uważa się ich za wymarłe plemię, lecz w rzeczywistości żyli
przez cały ten czas w ukryciu. Wyznają teraz Eshowdowa i pałają chęcią
zemsty wobec Tabaxi. Żyją w Dolinie Straconego Honoru (Halley of Lost
Honor). Przyjmują do swojego plemienia wyrzutków Tabaxi oraz Batiri -
gobliny z Chult. Jest wśród nich znana przemiana w Cienia (Shade).
Pojawienie się wśród nich mnichów można tłumaczyć przejęciem esencji
Eshowdowa przez Shar i chęć wykorzystania jego wyznawców do zwiększenia
własnej potęgi. Mnisi są zapewne częścią Kenswa-Tokashow, Dzieci
Hebanowej Dłoni (Children of the Ebon Hand) - militarnego zakonu
plemienia. Charakter: Praworządny Zły. Łączenie klas: łotr (rogue),
rycerz wiary (divine champion), tropiciel (ranger) i wojownik
(fighter).
- Mistycy (Mystics) z Zakhary - mistyków jest
bardzo niewielu w Zakharze, średnio około 24 na sektę. Przy konwersji
na 3E proponuje, aby mistycy mieli te same zdolności co mnisi. Biorąc
pod uwagę ich podejście do wiary, wydaje się to być uzasadnione.
Mistycy chcą osiągnąć oświecenie poprzez trening mentalny i fizyczny.
Oto najważniejsze grupy mistyków:
- Tańczące Krasnoludy (Dancing Dwarves):
Jest to grupa derwiszów (oddających cześć bóstwu poprzez taniec)
wyznających Kora . Ich główna siedziba znajduje się w górach Al-Akara.
Większość członków to krasnoludy. Ich ulubioną bronią jest topór bojowy
- uznawany przez nich za symbol bóstwa. Są bardzo konserwatywni w swej
wierze. Często można ich znaleźć w Huzuz, stolicy Zakhary. Charakter:
Praworządny Neutralny. Łączenie klas: wojownik (fighter) i kapłan
(cleric).
- Tancerze Kopuły (Dome Dancers): Następna
grupa derwiszów. Ich siedziba znajduje się głęboko na północy pustyni w
Pustynnym meczecie (Desert mosque). Wyznają Haku . Są niezwykle
radykalni, gdyż propagują wolność pustyni i romantyczne życie
nomadycznych plemion. Ich ulubioną bronią są scimitary. Często pomagają
nomadom w walce. Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: tropiciel
(ranger) i kapłan (cleric).
- Czytający (Readers): Grupa fanatyków
odnajdujących oświecenie poprzez czytaanie wielkich ilości dzieł.
Wywodzą się z Huzuz, stolicy Zakhary, lecz można ich znaleźć wszędzie
tam, gdzie są uniwersytety. Najważniejsza jest symbolika czytania, nie
jest ważne czy rozumie się dany tekst. Istnieją od ponad 400 lat. W tym
czasie wywołali kilka krucjat i wewnętrznych konfliktów z powodu
studiowanych przez siebie tekstów. Wierzą w Zanna . Charakter:
Praworządny Neutralny. Łączenie klas: kapłan (cleric).
- Mistrzowie Kantyczek (Chant Masters):
Działają w rejonie Miast Perły (Pearl Cities). Inspiruje ich śpiew i
recytowanie wierszy. Czczą Jisan i mają dobre kontakty z rawun -
bajarzami. Charakter: Praworządny Dobry i Praworządny Neutralny.
Łączenie klas: kapłan (cleric).
- Poszukiwacze Rytmu (Court of Rhythm): Są to
wyznawcy Hajamy Odważnego (the Courageous) występujący głównie w
rejonie Zniszczonych Królestw (Ruined Kingdoms), Afyalu i Zatłoczonego
Morza (Crowded Sea). Odnajdują inspirację w czasie rytmicznego
uderzania w bębny (najlepiej w dużym zgromadzeniu). Często używają
krótkich mieczów. Charakter: Praworządny Dobry, Praworządny Neutralny i
Praworządny Zły. Łączenie klas: kapłan (cleric).
- Cichy Tłum (Quiet Multitude): Refleksyjny i
medytacyjny zakon wyznający Selan , głównie w jej aspekcie bogini
księżyca. Uzyskują oświecenie poprzez medytację w świetle księżyca.
Charakter: Praworządny Dobry i Praworządny Neutralny. Łączenie klas:
kapłan (cleric).
- Plemię Paiytów z Maztiki: Ze względu
na to, że w ich kulturze nauka i rozwój myśli jest popularny, istnieje
powód do tego, aby byli wśród nich mnisi. Wyznają oni Qotala .
Charakter: Praworządny Dobry. Łączenie klas: brak.
Na podstawie:
- Night of the Seven Swords, Jon Pickens, David "Zeb" Cook, Harold Johnson, Rick Swan, Ed Carmien, David James Ritchie, 1986
- Ochimo: The Spirit Warrior, Jeff Grubb, 1987
- Blood of the Yakuza, David "Zeb" Cook, 1987
- Mad Monkey vs The Dragon Claw, Jeff Grubb, 1988
- The Bloodstone Lands, R.A. Salvatore, 1989
- Ronin Challenge, Curtis Smith, Rick Swan, 1990
- The Horde: Barbarian Campaign Setting, David "Zeb" Cook, 1990
- Maztica Campaign Setting, Douglas Niles, 1991
- Al-Qadim: Land of Fate, Jeff Grubb, Andria Hayday,1992
- Jungles of Chult, James Lowder, Jean Rabe, 1993
- Faiths & Avatars, Julia Martin, Eric L. Boyd, 1996
- Lands of Intrigue, Steven E. Schend, 1997
- Powers & Pantheons, Eric L. Boyd, 1997
- Demihuman Deities, Eric L. Boyd, 1998
- Drizzt Do'Urden's Guide to the Underdark, Eric L. Boyd, 1999
- Monster Manual, Monte Cook, Jonathan Tweet, Skip Williams, 2000
- Empires of the Shining Sea, Steven E. Schend, Dale Donovan. 1998
- Forgotten Realms Campaign Setting, Ed Greenwood, Sean K. Reynolds, Skip Williams, Rob Heinsoo, 2001
- Monster Compendium: Monsters of Faerun, James Wyatt, Rob Heinsoo, 2001
- Lords of Darkness, Jason Carl, Sean K. Reynolds, 2001
- The
New Arabian Adventure, Nick Watts, Vincent N. Darlage, Daniel
Carraretto, Sevarian, 2001 [netbook z konwersją Arabian Adventures
(Jeff Grubb, Andria Hayday, 1992)]
- Faiths and Pantheons, Eric L. Boyd, Erik Mona, 2002
- Deities
Do's and Don'ts - A Faiths and Patheons Web Enhancement, Sean K.
Reynolds, 2002 [możliwe do pobrania ze strony Wizards of the Coast]
- City of the Spider Queen, James Wyatt, 2002
- Underdark, Bruce R. Cordell, Gwendolyn F.M. Kestrel, Jeff Quick, 2003
|
 |