d20 Start RPG Zasady Varia Forum Czat Linki O stronie Kontakt

- dyskutuj na forum
- drukuj

Historia Faerunu

Historia, mitologia i religia przeplatają się poprzez dzieje Abeir-Torilu i nie można ich rozpatrywać oddzielnie.

Tak więc historia tego świata zaczyna się wraz ze stworzeniem Przestrzeni Krain (Realmspace) - Kryształowej Kuli, zawierającej w późniejszym okresie słońce i krążące wokół niego planety.

Następnie nastał okres bezczasowej nicości i świata mglistych cieni - świata gdzie nie istniał podział na światło i ciemności.

W końcu cienista esencja przekształciła się w dwie piękne bliźniacze boginie - będące swoimi kompletnymi przeciwieństwami, jedna to personifikacja ciemności a druga światła.

Wspólnie stworzyły ciała niebieskie, dzięki czemu dały życie Chauntea'i będącej manifestacją Torilu. Planeta była oświetlana przez łagodne światło Selune i osłaniana łagodną ciemnością Shar, lecz ciepło jeszcze nie istniało. Chauntea błagała o ciepło, by mogła wytworzyć życie i by żywe istoty mogły się dzięki niemu rozwijać. Z tego powodu wybuchła kłótnia między bliźniaczkami i nastał czas Wojny Światła i Ciemności (War of Light and Darkness). W czasie tego konfliktu narodziły się kolejne bóstwa - personifikacje wojny, choroby, morderstwa, śmierci i innych zgub. Selune zdecydowała się wtedy sięgnąć poza wszechświat na plan wiecznego ognia, skąd zabrała płomień i podarowała go Chauntea'i. To bardzo rozłościło Shar - postanowiła zgasić wszelkie światło i ostudzić ciepło. Wtedy zdesperowana i osłabiona (poprzez stworzenie słońca) Selune wyrwała ze swojej boskiej esencji magię i rzuciła nią w Shar. Magia wdarła się w ciało bogini ciemności i wyrwała z niej podobną energię. Z tej energii powstała Mystryl (poprzednie wcielenie Mystry), bogini magii. Powstała z białej i czarnej magii, lecz stanęła po stronie Selune. Dzięki temu doszło do niespokojnego zawieszenia broni (konflikt pomiędzy nimi zawsze powracał, jednak nigdy już w takiej formie jak na początku).

W czasie, gdy boginie walczyły między sobą, na planecie pojawiło się życie, a potem pierwsze inteligentne istoty. Wedle faeruńskich mędrców było pięć ras stwórców (creator races):

  • Rasa jaszczurów - saurian, nazywających siebie sarrukhami. Powstali pierwsi i stworzyli krótkotrwałą, lecz potężną w magię, cywilizację. Na przestrzeni wieków ewoluowali w nagi, jaszczuroludzi, troglodytów i tym podobne istoty.
  • Smoki - najpotężniejsze z pierwszych ras. Wykorzystały swą potęgę, aby zawładnąć dużą ilością ziem. Dopiero opanowanie przez inne rasy magii spowodowało ich stopniowe usuwanie się w cień (jednak nawet w aktualnych czasach należy się liczyć z ich obecnością). Smoki prawdopodobnie wywodzą się od eodraco - "smoka świtu" ("dawn dragon"), zaś on wywodził się od dinozaurów.
  • Zmiennokształtne istoty wodne. U schyłku cywilizacji saurianów stali się zdolni oddychać w wodzie jak i na lądzie. To właśnie oni doprowadzili do upadku rasy jaszczurów. Potem sami ulegli barbarzyńskim sahuaginom, morskim ludziom (merfolk) i trytonom. Ich potomkami w wodzie są locathah'owie, a na lądzie doppelgangerzy.
  • Leśni ludzie (sylvan people) - najmniej znana rasa, zamieszkująca w harmonii leśne tereny. Nie pozostawili po sobie wielu znaków. Uważa się, że ich cywilizacja upadła w wyniku wielkiej plagi stworzonej przez smoki, bądź demony. Ich potomkami są duszki leśne i inne małe leśne istoty mieszkające w sekretnych miejscach Faerunu.
  • Ludzie - ostatnia z pierwszych ras i jednocześnie najdłużej pozostająca prymitywną. Dzięki zdolnościom adaptacyjnym, gdy tylko dostali szansę od losu, szybko się rozwinęli. Jako jedyni z ras stwórców (creator races) stanowią nadal w miarę jednolitą i potężną cywilizację.

Wraz z odkryciem magii przez rasy stwórców (creator races), wybitne jednostki rozpoczęły podróżować do innych światów. Doprowadziło to do sprowadzenia na Toril nowych ras w następującej kolejności:

  • krasnoludy,
  • drzewce,
  • elfy,
  • pożeracze umysłów.

Inne rasy powstały poprzez krzyżowanie się różnych gatunków, planarne podróże lub magiczne transformacje.

Sharnowie i phaerimmowie prawdopodobnie narodzili się z pierwotnej energii Osnowy.

Niziołki, gnomy i giganci powstały na Torilu. (O pochodzeniu gigantów wiadomo więcej - są oni potomkami synów Annama i Othea'i. Giganci wzgórzowi wywodzą się od Ruka, kamienni od Obadaia, lodowi (frost) od Ottara, ogniowi od Maruda, chmurowi od Niciana, burzowi od Vilmosa, leśni od Dunmore'a i tytani od Lanaxisa. Wiadomo, że stworzyli oni potężne państwo - Ostorię, lecz upadło one, gdy Wielki Lodowiec (Great Glacier) zaczął magicznie powiększać się (wywołał to magiczny naszyjnik Ulutiu).

Goblinoidy przybyły w kilku falach przez magiczne portale.

Ludzie z innych światów przybyli i osiedlili się w Kara-Turze , Maztice i Zakharze.

Przybyły także beholdery, wemicowie, centaury, pegazy i latające istoty (jak na przykład aarakocra).

Krasnoludy i elfy najbardziej wpłynęły na rozwój świata - przyniosły ze sobą kulturę, technologię, handel, a okres ten nazwano Pierwszym Rozkwitem (First Flowering)


Chronologiczna skrócona linia czasowa

[Wszystkie daty są podane według popularnej Rachuby Dolin (Dalereckoning)]

1. Czas Elfów (od początku do -4 400): to Era Elfów - czas, gdy elfy były najpoteżniejszą z ras. U schyłku tych czasów pojawia się pierwsze królestwa innych ras.

2. Czas imperiów (-3 983 do -33): to okres powstania najpotężniejszych panśtw starożytnego Faerunu. Wraz z koniec tego okresu imperia zasypują piaski czasu.

3. Czas zmian (1 do 1 298): okres burzliwych przemian. Pojawiają się nowe państwa i bogowie. Ludzie byli głównym motorem tych zmian.

4. Czas odnowy (1 306+): starsze rasy znów zaczynają odgrywać ważną rolę a bogowie zwracają wiekszą uwagę na dzieje świata.

5. Lata przyszłe (1 375+): nie wiadomo co przyniosą mieszkańcom Faerunu. Okrywają je mgły czasu.

Aktualnie panujący rok na Faerunie, to 1374,
Rok Burz z Piorunami (Year of the Lightning Storms).


Na podstawie:

  • Draconomicon, Nigel Findley, Christopher Kubasik, Carl Sargent, John Terra, William Tracy, 1990
  • Giantcraft, Ray Winninger, 1995
  • Forgotten Realms Campaign Setting (2E), Ed Greenwood, Jeff Grubb, 1996
  • Netheril: Empire of Magic, slade, Jim Butler, 1996
  • Faiths & Avatars, Julia Martin, Eric L. Boyd, 1996
  • Powers & Pantheons, Eric L. Boyd, 1997
  • Demihuman Deities, Eric L. Boyd, 1998
  • Cormanthyr: Empire of the Elves, Steven E. Schend, Kevin Melka, 1998
  • Empires of the Shining Sea, Steven E. Schend, Dale Donovan. 1998
  • Sea of Fallen Sea, Stevem E. Schend, 1999
  • Forgotten Realms Campaign Setting (3E), Ed Greenwood, Sean K. Reynolds, Skip Williams, Rob Heinsoo, 2001
  • Player's Guide to Faerun, Richard Baker, Travis Stout, James Wyatt, 2004
  • Serpent Kingdoms, Ed Greenwood, Eric L. Boyd, Darrin Drader, 2004
  • Shining South, Thomas M. Reid, 2004
  • Lost Empires of Faerun, Richard Baker, Ed Bonny, Travis Stout, 2005

Na górę strony

STATeria